VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové podklady k jezu míří na ministerstvo, mají tisíc stran

Děčín – Nejpozději do dvou týdnů by chtělo Ředitelství vodních cest předložit podklady k posouzení vlivu stavby děčínského plavebního stupně, tak zvanou studii EIA.

9.2.2016
SDÍLEJ:

Lodní nákladní doprava na Labi. Foto: Ilustrační foto

Materiál k posouzení vlivů dopadu stavby na životní prostředí předkládá Ředitelství vodních cest už potřetí a jde o dokument obsahující více než tisíc stran. Jez by mohl být hotový nejdříve v roce 2021. Pokračuje tak nekonečný příběh jezu, jehož stavba se neustále oddaluje.

Samotný materiál měla organizace připravený od loňského listopadu. S předáním na ministerstvo životního prostředí ale vyčkávala na rozhodnutí vlády o případném rozšiřování chráněných lokalit o dolní tok Labe v místě plánované stavby. Ve středu vláda tuto lokalitu z plánu na rozšíření seznamu evropsky významných lokalit vyškrtla.

Nezařazení údolí Labe mezi evropsky významné lokality bylo předjednáno ještě před jednáním vlády. Kromě rejdařů se proti zařazení na seznam postavil i Svaz měst a obcí a Děčín. Podle jeho vedení by totiž vyhlášení této evropsky významné lokality mohlo vážně narušit budoucí rozvoj celého regionu.

„Rozhodnutí vlády je pro město a jeho ekonomický rozvoj příznivé. Věřím, že ke splavnění Labe jsme nyní trochu blíže," uvedla k rozhodnutí vlády děčínská primátorka Marie Blažková.

Zahrnutí oblasti do soustavy Natura 2000 by podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského znamenalo celý dokument opětovně přepracovat. Naposledy ministerstvo životního prostředí nařídilo v polovině roku 2012 do studie doplnit variantu zvýšení hloubky v řece bez potřeby stavět jez.

To ale podle ředitele Ředitelství vodních cest Václava Fojtů vyloučil posudek zpracovaný odborníky z Českého vysokého učení technického. Ti posuzovali celkem pět variant zvyšování hladiny v řece bez nutnosti výstavby jezu, žádná z nich se ale neukázala jako realizovatelná.

Podle ministerstva dopravy je dostavba jezu podmínkou pro další stavební investice 
v tuzemské říční síti, která je kvůli nedostatečné hloubce 
v Labi po velkou část roku odstřižena od mezistátní nákladní říční dopravy. Získání kladného stanoviska EIA je nezbytnou podmínkou pro zahájení dalších kroků přípravy, jako je územní a stavební řízení.

Výstavbu plavebního stupně v Děčíně považuje ministerstvo dopravy dlouhodobě za prioritu. Samotná příprava stavby trvá už dvacet let. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy.

Vodní cesta je nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Proti výstavbě děčínského jezu protestují české i německé ekologické organizace.

Ty považují údolí Labe mezi Děčínem a státní hranicí 
s Německem za poslední člověkem nenarušený úsek řeky na českém území. Navíc se zde vyskytuje řada chráněných živočišných i rostlinných druhů, které by stavba jezu podle ekologů mohla ohrozit.

Navíc by se podle ekologů stavba se svými mnohamiliardovými náklady nevyplatila ani ekonomicky.

Opačný názor pak mají zastánci výstavby plavebního stupně v Děčíně.

Omezená splavnost Labe má podle zastánců stavby negativní dopady na regionální i národní ekonomiku i na životní prostředí a kvalitu života obyvatel v této oblasti, protože lodní dopravu nahrazuje zejména více nákladná a zatěžující silniční doprava.

Jedna loď totiž může nahradit více než čtyřicet plně naložených kamionů, v případě soulodí je to ještě více.

Autor: Alexandr Vanžura, ČTK

9.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jedenadvacetiletá žena z Děčína u soudu v Ústí nad Labem.
6

Rozsudek soudu: Zabila měsíční dcerku, ve vězení stráví žena z Děčína osm let

FLORBALISTÉ ZŠ KAMENICKÁ (v černém) ovládli republikové finále v Plzni.
AKTUALIZOVÁNO
5

FOTO: Kluci z Kamenické ovládli florbalové finále

Kozí dráha ani letos nevyjede

Ústecký kraj – Lokálky v Ústeckém kraji zažívají těžké časy. Na Kozí dráhu mezi Děčínem a Telnicí se vlaky ani letos nevrátí, problémy jsou i na trati do Moldavy na Teplicku. Lepší situace je na Švestkové dráze, kde bude od dubna jezdit nový dopravce.

Policie prověřuje benešovskou žádost o evropskou dotaci

Benešov nad Ploučnicí – Hospodářská kriminálka vyšetřuje podání žádosti o dotaci od Euroregionu Labe. Podle radního Benešova nad Ploučnicí Pavla Urxe, který trestní oznámení podal, neměl starosta města Filip Ušák k podání žádosti oprávnění. Starosta považuje celou věc za vykonstruovanou.

Čtvrtečník Martina Schulze: Nechutná honba Zemana za lacinými úsměvy publika

Doubice - Cosi z Olomoucka i pro Děčínsko, potažmo celou zemi. Na setkání s hejtmanem a starosty Olomouckého kraje pronesl před pár dny Ing. Zeman, shodou okolností hlava státu, jeden ze svých tzv. „bonmotů".

AKTUALIZOVÁNO

FOTO: Ústecká premiéra se povedla. Repre dala Litvě trojku

Ústí nad Labem – První zápas fotbalové reprezentace v Ústí nad Labem a zároveň v kalendářním roce 2017 se do historie zapíše jako vítězný. Český národní tým, který se chystá na další fázi kvalifikace o postup na mistrovství světa, porazil na severu Čech v přípravě Litvu jasně a zaslouženě 3:0.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies