VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Nejdelší motocykly světa se po roce opět vrátily do Krásné Lípy

Krásná Lípa - Na jubilejním desátém srazu se sešlo 32 motocyklů Čechie - Böhmerland

7.9.2008
SDÍLEJ:

Nejdelší motocykly světa se po roce opět vrátily do Krásné Lípy Foto: Deník/Michaela Hlinková

Rekordních třicet dva Čechií se letos sjelo do Krásné Lípy na jubilejní desátý mezinárodní sraz motorových kol Čechie – Böhmerland. A všichni zájemci, kteří se do Krásné Lípy a jejího okolí přijeli těmito motocyklovými krasavci pokochat, se měli opravdu na co těšit. Vedle těchto nablýskaných nejdelších motocyklů světa, které se v Krásné Lípě začaly vyrábět ve třicátých letech minulého století, jim jejich majitelé z České republiky, Slovenska, Maďarska, Belgie či Anglie předvedli i to, že se s nimi dá bravurně vystřihnout třeba i slalom. A pak už je čekala spanilá jízda po Šluknovském výběžku, kterou zakončili, tak jako v letech předchozích, v doubickém hotelu Jef.

Z historie:

Dílnu na motocykly Čechie (německy Böhmerland) založil v roce 1925 v Krásné Lípě mechanik Albin Hugo Leibisch (1888 Rumburk - 1965 Passau).
Z počátku své motocykly vyráběl na zakázku. Třímístný stroj o obsahu 600 ccm suploval malý rodinný vůz, který byl tehdy pro valnou většinu lidí finančně nedostupný. Liebisch na konci 20. let nestačil krýt poptávku, a tak v roce 1931 zakoupil bývalou továrnu na zemědělské stroje v Kunraticích u Šluknova, kde začal své motocykly sériově montovat. Do roku 1939, kdy se Čechie přestala vyrábět, vzniklo kolem 3000 kusů různých typů tohoto kuriózního dopravního prostředku.

V roce 1927 Liebisch sezval do Krásné Lípy vlastníky Čechií - Böhmerlandů. Šestnáct hrdých majitelů pak na krásnolipském náměstí demonstrovalo spolehlivost a praktičnost svých strojů. Samotný sraz byl pro Liebischův podnik velkou reklamou a fotografie s názvem Blažená kolona majitelů motocyklů Čechie, kterou nechal Liebisch na srazu zhotovit, se objevila na firemních propagačních materiálech.

Cenově byla Čechie srovnatelná s ostatními motocykly, ale lišila se mnohem přijatelnějšími cenami za servis. Na montáži motocyklů se podílelo 10 lidí. Ovšem jednotlivé součástky nechal Liebisch vyrábět v mnoha továrničkách celého Šluknovského výběžku. Na výrobě motocyklů se tak podílelo na tři sta lidí. Produkce Liebischova podniku byla určena převážně pro severočeské trhy. Pro české zákazníky nesla jméno Čechie, pro německé Böhmerland. Pouze jeden z mála soudobých časopisů hovořil o "českém klenotu mezi motorkami". Obecně byl stroj spíše opomíjen. Mezi svými současníky zaujala Čechie už svým designem. Narozdíl od obecně převažující černé barvy zářila červeno-žlutou nebo zeleno-žlutou (šedou) kombinací.

Za války se v továrně vyráběly díly pro vojenský průmysl, po jejím skončení se Liebisch snažil získat svolení s obnovením výroby, nakonec ale skončil i se synem ve sběrném táboře. Život nebo přinejmenším zdraví jim zachránilo to, že byli zručnými mechaniky. V roce 1946 nakonec dostali povolení odcestovat za příbuznými do německého Pasova.

Albin Liebisch si tam otevřel malou dílnu a pokoušel se zkonstruovat nový Böhmerland. Vznikl dokonce prototyp s aerodynamickou karoserií, pak ale dílnu poškodila povodeň a z plánů sešlo. Německý konstruktér, který mluvil plynně česky a jenž dal světu nejdelší motocykl všech dob, zemřel pozapomenut v listopadu 1965. V té době začaly jeho výtvory, většinou odložené ve stodolách a kůlnách, pomalu získávat díky nadšencům zpět svou bývalou slávu.

Místo události:
7.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Stavba obřího casina v Ústí skončila u ledu

Takto by podle vizualizace měla nová lávka vypadat.
1 9

FOTO: Děčín nechá postavit novou lávku za 37 milionů přes východní nádraží

Čtvrtečník Martina Schulze: Lidstvo potřebuje struktury a pravidelnosti

Doubice - Už čtyři roky se snažím vystopovat, co je na způsobu, jakým vykonává úřad prezident Zeman, nejvíc znepokojivého. Tedy, pro mne, nemluvím všeobecně. Po těch více než čtyřech letech se mi zdá, že se začínám blížit nějakému vysvětlení.

Antošová: Bylo by fajn zopakovat bronz

Děčín – Po nepříjemném zranění ramene má za sebou první ostrý závod. Na úvodním podniku Světového poháru v Bělehradě vybojovala veslařka Lenka Antošová se svou partnerkou Kristýnou Fleissnerovou na dvoukilometrové trati bronzovou medaili.

FOTO: Bylo to nejdelších deset minut v životě, říká gentleman silnic

Děčín – V pořadí již 125. Gentlemanem silnic se stal David Hošek ze Starých Křečan, který pomáhal letos v březnu při záchraně zraněných u bouračky nedaleko Mikulášovic na Děčínsku. Při té se zranili čtyři lidé, na místě zasahovaly i záchranářské vrtulníky.

AKTUALIZOVÁNO

Kde bude Rákosníčkovo hřiště? Děčín vyhlásil anketu

Děčín – Lidé v Děčíně mohou hlasovat v anketě, na jakém místě vznikne Rákosníčkovo hřiště. Anketu vyhlásilo přímo město, lidé mají na výběr dvě lokality.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies