VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodě staví zatím bez Číňanů

Děčín - Plány na vstup čínského investora České loděnice zatím odkládají, v Děčíně se soustřeďují na stavbu říčních a říčně námořních kolosů a neobejdou se bez pomoci řemeslníků z Ukrajiny, Vietnamu i Slovenska

18.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto - spouštění nové lodi na Labe ve ValtířověFoto: Deník/Karel Pech

Během necelého měsíce spustí loďaři v loděnici ve Valtířově na vodu další nové plavidlo. Bude to v pořadí už třetí loď, odevzdaná zakazníkovi v letošním roce. Stopětatřicet metrů dlouhý kolos se stejně jako dvě předchozí novostavby vydá na cestu do Nizozemska a půjde o poslední plavidlo ze zakázky uzavřené v roce 2006 předchozími vlastníky společnosti.

„První nové dodávky z dlouhodobější zakázky pro loděnici v Děčíně- Křešicích, kterou jsme sjednali s naším zahraničním odběratelem až do roku 2010, jsou naplanované na letošní listopad,“ upřesnil generální ředitel Českých loděnic Richard Paško.

Do holandské loděnice tak vypluje z Děčína postupně jedenáct dalších lodí. Už nejde jen o pouhé hrubostavby, tedy takzvaná kaska bez jakéhokoli vybavení.

„Montujeme tady už také hřídele a motory a zároveň takzvané dokormidlováky, což jsou menší motory na přídi, které usnadňují manévrování s plavidlem,“ poznamenalzástupce křešické loděnice.

Jde o významný technologický posun ve stavbě říčně-námořních plavidel na českém území. Lodě s kompletnějším vybavením , než tomu bývalo dosud, je možné zahraničním zákazníkům nabízet s výraznějším ekonomickým profitem, než samotná kaska bez jakékoli technické vybavenosti.

„V trendu rozšiřování nabízených služeb chceme pokračovat i nadále. Je to součástí strategie naší společnosti, která po několikaletých opakovaných ztrátách prochází konsolidačním procesem,“ připomněl generální ředitel fakt, že letos už České loděnice vybředly z minusových čísel hospodaření.

Ještě před dvěma roky se jako prvořadá priorita rozvoje stavby plavidel jevil vstup čínského investora do české firmy. Měl do modernizace a dalšího rozšíření výroby vložit více než dvě miliardy korun. Vstup firmy Hudong Zhongua Shipbuilding ze Šanghaje se ale ještě odkládá. Jednání o spojení s tímto největším čínském stavitelem lodí a světové trojky v oboru zatím nepokračují a je zřejmé, že nějakou podstatnou změnu nepřinese ani příští rok.

Minulý rok dvě dokončená plavidla, letos tři a příští rok čtyři. Takový je zatímní rozvoj výroby v křešické loděnici. Ta se chce v budoucnu věnovat i stavbě menších plavidel, než jsou současné kolosy v délkách okolo stovky metrů a nosnosti na hranici tří tisíc tun.

„Těchto plánů se nevzdáváme, ale zatím dáváme přednost právě větším plavidlům. Tedy zakázkám, s nimiž máme dostatek zkušeností,“ dodal ředitel Paško.

K příznivým faktům rozvoje křešické loděnice patří zvyšování produktivity práce. Firma se ale stále potýká s nedostatkem kvalitních tuzemských svářečů a zámečníků, tedy při stavbě lodí klíčových profesí. Proto firma zaměstnává zhruba stovku zahraničních pracovníků. Jde především o řemeslníky z Ukrajiny, Vietnamu a Slovenska.

„Migrace kvalitních odborníků z těchto a dalších zemí pokračuje. Třeba špičkoví svářeči nacházejí uplatnění v loděnicích v severských zemích, kde jim nabízejí i podstatně lepší finanční ohodnocení jejich práce. Proto ještě nějakou dobu potrvá, než se nám podaří zajistit další rozvoj výroby po personální stránce,“ zdůraznil generální ředitel Českých loděnic.

Prioritou spoelčnosti pro nejbližší tři roky je rozšiřování základny valstních kmenových zaměstnanců. Firma jim chce nabídnout dobrý vzdělávací program a konkurenční ohodnocení. Mezi hlavní kritéria bude patřit délka satvby lodě, ziskovost a v neposlední řadě kvalita dokončeného díla.

Autor: Josef Suk

18.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rodinka z Tanvaldu si čte i na šermířském turnaji na Štěpánce.
AKTUALIZOVÁNO
15

FOTO: Čtenáři vozí Deník na dovolenou. Kterého z nich pošleme k moři?

Městská policie Děčín.

Hledaného muže sebrali strážníci, když požádal o sundání botičky

Výměna mostu zastaví na dva měsíce vlaky do Benešova

Děčín – Do dalších rozsáhlých oprav na trati mezi Děčínem a Františkovem nad Ploučnicí se pouští Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jednou z nejviditelnějších částí bude výměna mostu přes Ploučnici na Starém Městě.

Basketbalové kadetky si v Děčíně poradily s Francií

Děčín - Po velkém boji udolaly české reprezentantky do 16 let v přípravném utkání před mistrovstvím Evropy své stejně protihráčky z Francie. V Děčíně Česky vyhrály 64:59.

Kraj jedná s Děčínem o změně čísel autobusů

Děčín – Dvojkou z Bynova na Staré Město, sedmičkou ze Želenic k nemocnici. To, nač jsou lidé z Děčína roky zvyklí, by mohlo vzít za své.

FOTO: Kryštof z Děčína má ochrnuté i ruce, přesto maluje umělecká díla

Děčín - Je upoután na invalidní vozík, ruce může ovládat jen omezeně, a přesto maluje krásné obrazy. Kryštof z Děčína je kvadruplegik. To znamená, že má ochrnuté celé tělo včetně nohou a částečně i rukou. Ani to mu ale v rozvíjení jeho uměleckého talentu nezabránilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení