Až pět stovek kamionů denně navíc by se mohlo prohnat od Jílového na Děčín a dále do vnitrozemí. V Libouchci má totiž vyrůst nové logistické centrum, což bude znamenat nárůst dopravy.

Podle posledního sčítání dopravy, které proběhlo před čtyřmi lety, projede po silnici I/13 mezi Děčínem a Jílovým denně přibližně 1 400 kamionů. V brzké době by tak mohla doprava zhoustnout kvůli stavbě logistického centra přibližně o třetinu.

Nové logistické centrum má vyrůst na zelené louce 
u Žďárku v Libouchci. Firma CPI se o jeho stavbu snaží již několik let, před nedávnem se jí podařilo získat výjimky 
z ochrany ohrožených druhů živočichů. Odpůrci stavby to kritizují.

Centrum má vyrůst ve volné krajině na hranici Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce. Zároveň poukazují na dokumentaci stavby. Z ní vyplývá, že centrum do Libouchce, těžce postiženého nákladní dopravou, může přivést další stovky kamionů denně.

Výstavba obřího logistického centra, které bude přitahovat kamiony prakticky 
z celé Evropy se nelíbí zástupcům občanských iniciativ ani obcí na Děčínsku.

„Dokud není v územním plánu kraje a obcí řešena doprava, tak je hloupé budovat logistické centrum. Navíc na zelené louce, když je podél dálnice nebo v jejím dosahu dostatek nevyužívaných průmyslových zón, tak zvaných brownfieldů," tvrdí Jan Štefan z Děčínského fóra, které se zabývá především dopravou na Děčínsku.

„To je hrozné, už dnes jsme zahlceni kamionovou dopravou. Jsme rádi, že se nám podařilo prosadit alespoň Vilsnickou spojku, ta ale tento problém neřeší," říká náměstek děčínského primátora Pavel Sinko. Pokud by na stavbu centra opravdu došlo, projížděly by přes Děčín kamiony směřující především východním směrem, například na Polsko. V Německu je sice 
k dispozici dálnice, ale cestou po českém území se kamiony vyhnou placení mýtného.

Podle jeho názoru by bylo řešením přesunout část dopravy na Labe. Vodní dopravu ale v současné době brzdí nestálé vodní stavy, kvůli kterým není možné garantovat přepravní objemy v dlouhodobém horizontu tak, jak to požadují zákazníci.

Podle Štefana je ale celý proces nyní již v takové fázi, že jsou nyní na řadě již jen právní kroky. Bránit se chtějí občanské iniciativy i Libouchec, kterého se stavba přímo dotkne. Odvolat se chce i společnost Přátelé přírody, která tu pomáhala s organizací petice.

„Kraj má vyjádření pěti účastníků řízení, z nichž čtyři nesouhlasí, což krajský úřad ignoruje. Stavbu chce jen investor," řekl její ředitel Marian Páleník.

Samo CPI zatím prý bude vyčkávat. „Záleží na tom, jak dopadne celý povolovací proces. Očekáváme odvolání ostatních účastníků řízení," uvedl mluvčí firmy Jan Burian.

Anabáze logistického centra u Žďárku
Společnost CPI oznámila svůj úmysl postavit logistické centrum v roce 2008. Stavba měla vyrůst na 53,5 hektarech, skladovací a montážní haly měly být větší než několik fotbalových hřišť. Proti stavbě se postavila veřejnost i ekologičtí aktivisté, vznikla protestní petice. Agentura pro ochranu přírody a krajiny (AOPK) společnosti neudělila výjimky z ochrany ohrožených druhů živočichů. Mezitím firma nechala v roce 2009 pozemky zorat a polít močůvkou, čímž zlikvidovala řadu živočichů. Za to 
jí Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) udělila milionovou pokutu.
Po odvoláních soud minulý rok vrátil celou věc k novému projednání zpět na krajský úřad. Ten letos výjimky z ochrany udělil.