Labe je opět důležitou dopravní tepnou. Německo modernizuje labskou cestu. Námitky nátlakových organizací proti tomuto záměru zamítly v SRN soudy první i druhé instance. Také české zákony reagovaly na mezinárodní legislativu a na změny ve významu Labe.

Koncem srpna byl vydán zákon, který přinesl rozsáhlou novelizaci zákona o vnitrozemské plavbě. Kromě toho došlo ke stavebním úpravám v děčínském a mělnickém přístavu.

Šance pro ústecký přístav

Nevyužit zůstává ústecký přístav. Podle Jiřího Astera by k rozvoji mohlo dojít s pomocí financí EU v oblasti dopravy v okamžiku, kdy bude realizován na Děčínsku na Labi jez, který by umožnil dojezdy do Ústí alespoň pomocí tzv. vlnování ze Střekovské zdrže, dokud nebude dostavěna další plánované stavby nad Děčínem.

„Ústí je významnou železniční křižovatkou ve směru z Německa do Čech. Ústí by mohlo navázat přístavem na ústeckou železniční křižovatku, ale přístaviště skomírá, protože není zajištěna celoroční splavnost Labe. Přitom rozvoj přístavu by mohl přinesl i nová pracovní místa,“ uvedl Jiří Aster – místopředseda Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje.

Labe versus krize

Pro lodní dopravu také hovoří současná energetická a finanční krize. Zákazníci hledají alternativně levnější způsoby dopravy, které mohou být o něco pomalejší, ale o to levnější a ekologicky méně náročné. Cílem je snížení poplatků a ceny za dopravu.

Zákazníci v přepravách z a do západní Evropy začínají využívat ve větším objemu dopravu zboží loděmi do blízkosti svých logistických či výrobních center v zahraničí. Potom je přeloží do železničních vagónů nebo kamionů a zajistí dopravu až do místa určení v ČR.

Toto řešení nabízí alternativu pro zákazníky v období nedostatečných vodních stavů na Labi a je v mnohých případech lacinější, než například hnát stovky kilometrů kamion z Hamburku až do Čech upozornil generální ředitel Milan Raba z rejdařské společnosti ČSPL.

Stejného názoru je kandidát na ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Doprava po Labi by významně zlevnila dopravu pro chemický průmysl, zemědělce a dopravu velkých investičních celků. Lodě jsou o dvě třetiny lacinější než kamiony a o třetinu lacinější než po železnici,“ uvedl Foldyna. Telnický starosta a krajský zastupitel Jaroslav Doubrava (Severočeši.cz) zdůraznil, že výstavba jednoho jezu na Děčínsku prakticky neovlivní ekologický stav Labe nad Děčínem a tím padají i námitky ekologických aktivistů.