VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krajská linková doprava by byla dražší o stovky milionů

Ústecký kraj /ANKETA/ – Až o více než 300 milionů korun ročně by se mohl prodražit záměr krajského radního pro dopravu na zřízení vlastní linkové dopravy. Krajské opozici se proto takový záměr především kvůli vysoké ceně nezamlouvá. S nápadem přišel radní Jaroslav Komínek ve chvíli, kdy se řeší, zda budou řidiči autobusů stávkovat kvůli platům.

8.3.2017
SDÍLEJ:

Linková doprava Ústeckého kraje, ilustrační foto.Foto: Deník/Karel Pech

Je podle vás dobré, aby kraj provozoval vlastní linkovou dopravu? Vyjádřete svůj názor v anketě pod článkem. Hlasovat můžete jednou z jednoho počítače do neděle 12.3. do 12 hodin

Letos počítá krajský rozpočet pro autobusové dopravce zajišťující linkovou dopravu s necelými 380 miliony korun. Nový krajský dopravce by ale měl stát podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka o 200 milionů korun ročně více.

To ale nejsou jediné peníze, které by muselo hejtmanství zaplatit navíc. Velmi výrazně by linkovou dopravu prodražil i nákup autobusů. Obzvlášť, pokud by se kraj nedohodl se stávajícími dopravci na odkupu autobusů, které jsou přibližně dva roky staré.

„Stejně jako si dopravci pořizovali nové autobusy v hodnotě zhruba 1,3 miliardy korun a využili na nákup úvěr, i Ústecký kraj by tak postupoval a náklady by se promítly do měsíčních nákladů po dobu 10 let," uvedla mluvčí krajského úřadu Lucie Dosedělová s tím, že tyto peníze nejsou součástí 580 milionů korun, o kterých jako o nákladech na provozování dopravce mluví Jaroslav Komínek.

Mohlo by vás zajímat: Podařilo se! Děčín bude mít Rákosníčkovo hřiště. Získá ho díky hlasování lidí

Pokud by tedy kraj musel kupovat nové autobusy, provozování vlastní linkové dopravy by za deset let stálo o tři miliardy korun více. „Budeme mít přímo pod sebou řidiče, budeme vědět, jaké mají požadavky, budeme daleko pružnější," zdůvodňuje záměr na vybudování vlastního dopravce radní Jaroslav Komínek (KSČM).

Zatím není jasné, jakou právní formu by krajský autobusový dopravce měl. Zda by se jednalo o příspěvkovou organizaci nebo obchodní firmu v podobě společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti. Ta by pak měla představenstvo a dozorčí radu.

Komínek chce nechat návrh do prázdnin rozpracovat a následně jej předložit zastupitelům ke schválení.

„Oba návrhy mají své klady i zápory. Je potřeba se s nimi seznámit a na základě toho teprve rozhodnout," nemá zatím jasno náměstek hejtmana Petr Šmíd (SPO).

Opoziční zastupitel Jaroslav Kubera (ODS) ale nápad odmítá. „Návrh pana Komínka na vlastní krajskou dopravu nemůžu ani slušně komentovat. Je to prostě totální návrat k socialismu. Na druhou stranu může jít z jeho strany o taktiku, což zřejmě i zabralo. Vylekali odboráře natolik, že nebudou stávkovat," má jasno Kubera.

Dalšímu opozičnímu zastupiteli Stanislavu Horáčkovi (ANO) se nelíbí především vysoké náklady, které by s sebou vznik krajského dopravce přinesl.

„Nápad pana radního je líbivý. Ale vždycky, když to bude dělat kraj, tak to bude dražší, než když to bude dělat soukromý dopravce. Veřejný sektor nikdy neohlídá například nákup olejů nebo paliv," říká Horáček.

Čtěte také zde: Řidiči budou muset ve Vilsnici ubrat, bude zde sedmdesátka

Vytvoření nového krajského dopravce by znamenalo problémy i pro současné dopravce, kteří nové autobusy pořizovali s tím, že investici do nich rozpočítali na deset let. Tyto plány by ale vznikem krajského dopravce vzaly za své. Stávajícím soukromým dopravcům by tak mohla vzniknout poměrně velká škoda. Zda by se v takovém případě, kdy by jim kraj vypověděl smlouvy, obrátili na soud, zatím nechtějí komentovat.

„Neznáme podmínky, za jakých chce Ústecký kraj zřídit krajského dopravce. To znamená, zda odkoupí autobusy, jestli bude chtít naše provozovny a podobně," uvedla za firmu BusLine její mluvčí Nikola Bradíková. BusLine zajišťuje linkovou dopravu například na Děčínsku nebo ve velké části okresu Litoměřice.

Podobně se vyjádřila i Arriva Teplice. „Pokud bude kraj chtít stávající smlouvu se soukromými dopravci vypovědět, tak to prostě udělá. A co bude dál, to nyní neřeším. Pro mě jsou v tuto chvíli důležité dodatky stávajících platných smluv," říká ředitel Arrivy Petr Havlík.

Návrh na zřízení krajského dopravce je reakci na krizi, kterou autobusová doprava v posledních týdnech na severu Čech zažívá. Řidiči měli totiž podle vládního nařízení dostat přidáno, s tím ale firmy při sestavování ceny nepočítaly. A tak chtějí po kraji peníze navíc.

Ten jim ale může podle svého názoru poskytnout jen omezenou částku, která by ale na navýšení platů po celou dobu trvání smluv nestačila. Řidiči v Ústeckém kraji již oznámili na tento týden kvůli platům stávku. Zatím ji odvolali.

Nenarodil se někomu z vašich známých potomek? Nová miminka najdete ZDE!

Autor: Alexandr Vanžura

Je podle vás dobré, aby kraj provozoval vlastní linkovou dopravu?

ANO

33 hlasů

NE

63 hlasů

JE MI TO JEDNO

3 hlasy

Hlasovalo: 99

Anketa byla ukončena

8.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V korupční aféře figuruje lékař z Rumburku

Foto ze sobotního kola AutopointCup na závodišti v Chabařovicích
30

FOTO: V Autopoint Cupu poprvé vyhrála žena. Je z Děčína

Varnsdorfská bolest se projevila i ve Vlašimi

Vlašim – Špatný start do sezóny nekončí. Ačkoliv se poprvé trefil Martin Fenin, Varnsdorfu to na body nestačilo.

FOTO: Na kostel v Markvarticích se po půlstoletí vrátil zvon

Markvartice - Dlouhých 50 let byl markvartický kostel svatého Martina bez zvonu. Od pátku je jeho zvonice opět zaplněná.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

OBRAZEM: Na slavnostech v Rumburku vystoupil i Maxa nebo Holanová

Rumburk – Tradičními rumburskými slavnostmi ožilo v sobotu Lužické náměstí v Rumburku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení