Jak to vypadá s minimálně využívanou Kozí dráhou? Nepříliš růžově. Jestli se nenajde alternativní provozovatel, zřejmě skončí ve šrotu.

To se ovšem nelíbí obcím podél Kozí dráhy, například Jílovému.

„Jednáme s ministerstvem dopravy i Správou železniční dopravní cesty. Ale jednání jsou poměrně náročná,“ říká jílovský starosta Miroslav Kalvas.

Právě Jílové stojí v čele měst a obcí, které se snaží zachovat na Kozí dráze provoz. Podporu v minulosti přislíbil i Děčín. Kvůli zachování provozu na Kozí dráze se obce podél trati snaží spolupracovat. A se stavem dráhy nejsou nespokojení jen na Děčínsku.

„Není to dobré. Asi se s ní budeme muset rozloučit,“ řekl například starosta Novosedlic Karel Kalaš.

Zastáncem historické tratě mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova jsou i Proboštov a Telnice.

„Alespoň v nějakém rekreačním provozu, samozřejmě, jak často bude jezdit pak určí provozovatel trati,“ říká starosta Telnice Rudolf Fiala s tím, že o tom společně jednají například právě s Jílovým. „Stojíme o její udržení,“ řekl.

Jenže v neprospěch Kozí dráhy nejhlasitěji hovoří právě čísla. Její údržba, stejně jako ostatních lokálních tratí, se prodražuje. Na to upozornil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „Je to všechno o objednávce dopravy. Zisky u těchto tratí jsou nula, nebo třeba tři sta korun, zatímco údržba jde do statisíců. Bohužel zatím neexistuje žádná legislativní možnost klidového režimu, tratě musí být udržovány provozuschopné,“ říká mluvčí.

Podle Hally to ale nejsou režijní náklady, ale náklady skutečné.

„Například zimní údržba, pak prořezávání dřevin, opravy po vandalech, samostatnou kapitolou jsou železniční přejezdy a podobně, tomu se nevyhne žádný provozovatel trati, pokud nechce riskovat střet se zákonem a normami,“ dodal. Martin Novák z ministerstva dopravy ale potvrdil, že záměrem je nejprve veškeré neprovozované dráhy předat jinému zájemci, který by tratě udržoval na své náklady za takzvanou úřední cenu dle zákona o ocenění majetku. Podle návrhu se tato cena měla pohybovat kolem jednoho a půl milionu korun za jeden kilometr tratě. A to včerně vybavení, tedy například zastávek.

Když se zájemce nenajde, nabídnou trať ministerstvu obrany.„Pokud trať důležitá pro obranu státu nebude, zahájí ministerstvo dopravy na návrh vlastníka tratě, SŽDC, správní řízení o zrušení dráhy,“ uvedl.

Pravidelná doprava na Kozí dráze byla ukončena v prosinci 2007, kdy zde kraj přestal objednávat jednotlivé spoje. V následujících letech se na trati mezi Děčínem a Oldřichovem objevili vlaky, které vozily během prázdninových víkendů turisty. Pro své propagační jízdy si Kozinu vybrala také společnost RegioJet.