Úspěch sociálních sítí a internetu v jarních sněmovních volbách, který oslovil mladé voliče a ti tak šli masově volit (především proti Paroubkovi), způsobil to, že i místní a okresní sdružení jednotlivých stran, kandidujících do obecních a městských zastupitelstev masově v těchto dnech zřizují své facebookové profily a stránky. Je to velmi jednoduchý, efektivní a hlavně bezplatný způsob sebeprezentace. Za nejaktivnějšího uživatele facebooku z řad politiků v okrese Děčín lze jednoznačně považovat našeho jediného poslance Jaroslava Foldynu, který sám facebook využívá už přes rok a kombinuje na něm prakticky všechny možné způsoby sebeprezentace. Foldyna na svém profilu střídá své oblíbené, vesměs srbské písničky, fotky své rodiny a tvrdou kritiku politických soupeřů ze všech stran, tedy i ČSSD. V loňskem roce, když byl v pořadí kandidátů z Ústeckého kraje pro sněmovní volby odsunut až na 6. místo, tak prohlásil že díky facebooku porazí Jiřího Paroubka. Vida, povedlo se. Facebook porazil Jiřího Paroubka. Nicméně kromě Jaroslava Foldyny využívají možnosti této sociální sítě i další regionální politici. Zastupitel Volby pro město Děčín Vlastimil Pažourek zase například na svém nově založeném facebookovém profilu představil protikorupční program VPM a doufá, že i tímto včasným zveřejněním pro ně klíčového bodu programu osloví konkurenci a ta tyto programové body přijme také za své. Šéf krajské TOP09 Tomáš Tesař za to pojímá svoji facebookovou prezentaci spíše gurmánsky. Na své facebookové stránky totiž fotí a komentuje některé své kuchařské výtvory. Pokud bude volební guláš TOP09 podobné chuti, tak si na něm jistě slízne nejeden jejich podporovatel. Ostatní významní regionální politici se zatím s facebookem spíše učí, nicméně vzhledem k blížícím se volbám a tomu, že byly v tomto týdnu založeny facebookové stránky děčínské ČSSD, nedávno předtím Volby pro město a ODS, tak se opravdu máme na co těšit. Jistě není náhodou, že ze stránek politických stran na facebooku v okrese Děčín byly před volbami nejaktivnější Věci veřejné a TOP09, tedy nové a ve volbách velmi úspěšné strany. V těchto volbách důležitost sociálních sítí chápou již všichni. Otázkou však je, kolik stran bude schopno své potenciální voliče umět oslovit.

Autor: Filip Ušák je externím spolupracovníkem Děčínského deníku