Rum Pitú, čtyřicetiprocentní alkohol, zakoupený Šárkou Jungamnnovou z Mostu před Vánoci ve Hřensku v tamním Global Travel Free shopu, zmrzl na kost. Vzorek alkoholu, jenž v obchodě odebrali pracovníci Státní zemědělské a potravinářské inspekce, však vyhověl platným předpisům. Inspektoři totiž nemohli zkontrolovat stejnou šarži výrobku, který Jungmannová zakoupila. V obchodě už ho neměli.

„Při kontrole jiné šarže jsme zjistili, že obsah etanolu je 39,9%, vzhled, barva, vůně a chuť byly charakteristické pro deklarovaný druh, vzorek neměl cizí vůni a chuť. Cizorodé látky jako benzen, toluen, xylen, etylbenzen, styren jsme ve vzorku neobjevili,“ uvedla mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová. Dodala, že lihoviny tohoto typu mají specifické senzorické vlastnosti, neboť jsou vyráběny technologií, která je odlišná od technologie výroby klasických rumů.

Co je v láhvi, kterou zakoupila Jungmannová, inspekce zjistit nemůže.

„Potravinářská inspekce není oprávněna pro účely kontroly provádět rozbory vzorků nakoupených spotřebiteli, vždy musí být použit jen úředně odebraný vzorek, tedy odebraný inspektorem. Pokud si chce stěžovatelka nechat udělat rozbor, musí tak učinit na vlastní náklady v komerční laboratoři,“ vysvětlila Šmídtová. Připustila ale, že v běžných mrazničkách by 40% pravý destilát neměl zmrznout do podoby klasického ledu, mohl by mít jen tak zvaný chladový zákal.

„Lihoviny tohoto typu, tedy pravé destiláty, obsahují často vyšší množství vyšších alkoholů, esterů a terpenických a aromatických látek, které jsou při nízkých teplotách hůře rozpustné a třeba v mrazáku se mohou vysrážet právě v podobě chladového zákalu. To může vyvolávat dojem, že lihovina zmrzla,“ vysvětlila mluvčí.

Zakoupený brazilský rum Pitú však žádný chladový zákal nemá. V redakci jsme si to ověřili sami. Láhev jsme na noc vložili do mrazničky a ráno jsme v ní našli kus ledu a na dně, jen do výšky asi dvou centimetrů, jakousi tekutinu. Láhev nepraskla jen proto, že z ní bylo asi deci upito. Zkoušeli jsme totiž, zda má skutečně divnou příchuť, na kterou si Jungmannová stěžovala.

„Museli jsme jí dát za pravdu, rum divně páchl i divně chutnal, ale vzhledem k tomu, že nevím, jak správně chutnat má, nemohla jsem jeho kvalitu posoudit. Nicméně bych si ho rozhodně nekoupila, pokud chutná jako ten, co byl v láhvi. O tom, že není něco v pořádku, měla ale přesvědčilo to, že v mrazničce opravdu zmrznul,“ řekla redaktorka Michaela Hlinková.

Výměny zboží se Šárka Jungmannová nejspíš nedočká.

„Reklamovat otevřenou láhev alkoholu je rizikové. Záleží na dobré vůli obchodníka, zda ji přijme nebo ne. Může vždycky tvrdit, že si zákazník do lahve něco sám přilil, nebo ji jinak znehodnotil,“ řekl Robert Hrabčík ze Sdružení ochrany spotřebitelů. Připomněl, že obchodník může nabídnout zákazníkovi, ať si koupí jinou láhev stejného výrobku a namístě ji otevře, aby prodejce zjistil, že se jedná skutečně o vadu nebo podvod. Pokud bude závadný i obsah druhé láhve, vrátí zákazníkovi peníze za obě. To však v současné době není možné, protože láhev stejné šarže už obchod nenabízí.