VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Symbol nádraží zachránilo před demolicí muzeum

Děčín – Málokdo z Děčínských i turistů o něm ví. Přesto muzeum zabezpečovací techniky v bývalém stavědle 15 na hlavním nádraží nabízí zajímavý pohled do drážní historie.

27.7.2017
SDÍLEJ:

Muzeem drážní zabezpečovací techniky v Děčíně provází Petr Otčenášek.Foto: Deník / Vanžura Alexandr

Nostalgie padne na fanoušky železnice hned u vstupu do muzea. Jako vstupenky totiž slouží staré kartonové jízdenky.

Budovu stavědla 15 při příchodu na nádraží nelze přehlédnout. Stejně tak při pohledu z mnoha částí města viditelně ční nad nádražím. Dnes již neslouží svému původnímu účelu, ale je v ní muzeum.

„Hlavní součástí expozice je zařízení z roku 1942. Očistili jsme jej od nejrůznějších pozdějších úprav, takže je v původní podobě,“ říká kustod děčínského muzea sdělovací a zabezpečovací techniky Petr Otčenášek v nejvyšším patře muzea. Z toho je výhled nejen na celé hlavní nádraží, ale i na koleje vedoucí k tunelu do Přípeře a na železniční most.

Odtud se totiž řídila železniční doprava v celé severní části hlavního nádraží dlouhých šedesát let. V minulosti zde pracovalo během směny až šest lidí, nepřetržitě pracovali na stavědle 15 tři lidé.

Kromě původního vybavení je bývalé stavědlo napěchované i exponáty z jiných nádraží. Je zde například k vidění část dynamického stavědla z nádraží Sever v Ústí nad Labem. Na stěnách jsou také historická vyobrazení schémat nádraží, návštěvníci si mohou sednout i za pult, z kterého se řídila doprava v této části nádraží.

V muzeu, které je otevřeno každý týden od čtvrtka do neděle, nechybí ani historické uniformy, jízdní řády nebo součásti výstroje železničářů.

Muzeum sdělovací a zabezpečovací techniky Děčín.

„Zajímavý je rtuťový spínač z 50. let. To je také rarita,“ připomíná Petr Otčenášek další zajímavý exponát muzea.

Když na začátku tisíciletí procházelo děčínské hlavní vlakové nádraží velkou rekonstrukcí, uvažovalo se i o demolici starého stavědla u výjezdu na železniční most. Při rekonstrukci bylo totiž vybudované nové řídící centrum a pro stavědlo na severním okraji nádraží již nebylo využití.

Naštěstí se ale našli nadšenci u Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a mezi bývalými železničáři, kteří se o zachování jedné z dominant děčínského nádraží zasloužili.

Stavědlo nechali opravit a vzniklo také nové schodiště od jednoho z viaduktů. Ke stavědlu se totiž dříve nebylo možné dostat jinak než po kolejích, na které nikdo krom železničářů nesmí.

Autor: Alexandr Vanžura

27.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DSA. Ilustrační foto.

K pádu ze skály letěl vrtulník. Byl vymyšlený

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Čtvrtečník Martina Schulze: Je cestou udržitelný rozvoj turistického ruchu?

Doubice - Takhle ke konci prázdnin se najednou objevují zprávy o tom, že skoro všude je moc turistů.

POVODNĚ 2002: Labe rozdělilo Ústí na dvě města. Velké mosty byly k ničemu

Ústecký kraj - Katastrofální záplavy působily komplikace i lidem žijícím daleko od řeky. Pokud chtěli přejet mezi kraji, najeli i stovky kilometrů. 

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Děčínsko - Pozvánky na koncerty, výčet zásahů městských strážníků nebo exkurze na Pravčickou bránu v doprovodu strážců přírody. Přečtěte se přehled událostí na Děčínsku.

Povodeň 2002: Splašené lodě museli potopit, při jejich odstřelu zemřel muž

Děčínsko – Dlouhé roky připomínaly žluté kvítky řepky na nábřeží v Děčíně drama, které se na Labi odehrálo 15. srpna během povodní. Tehdy zde při odstřelu neovladatelné lodě zemřel muž. Šlo o jedinou oběť povodní z roku 2002 na Děčínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení