Lávka je ale dlouhá léta v havarijním stavu. Město se proto rozhodlo, že za pomoci dotace postaví lávku novou. Stavět by se mělo začít letos v říjnu.

Na záměr města postavit novou lávku začali ihned reagovat lidé na sociální sítích. Stavba nové lávky bude stát 37 milionů korun, dotace činí 85 procent, zhruba šest milionů korun doplatí město ze své kasy. Podle lidí je to ale zbytečná investice – někteří tvrdí, že je lávka málo využívaná. Jiní naopak oponují, že tomu tak není.

„My přes ní například chodíme pravidelně a minimálně v létě tam pokaždé potkáme několik dalších chodců. Přes zimu je to samozřejmě jako všude ve městě méně využívané," napsala do diskuze na facebooku uživatelka Evča Kotíková.

Město si nechalo vypracovat studii o využívání lávky. „Obzvláště v letních měsících touto trasou chodí značné množství lidí do práce a do školy," uvedla děčínská primátorka Marie Blažková s tím, že stavba má záměr budovat město bez bariér a přívětivé pro cyklisty.

Rozvojová zóna, návrh 1.
FOTO: Kvůli průmyslové zóně v Děčíně vytrhají koleje

Kritikům nové lávky ale vadí i jiné věci. Například to, že město zadalo její projektování firmě Vaner, která dříve posuzovala stav lávky.

Mluví se také o tom, že nová lávka nezapadne do této lokality ve chvíli, kdy dojde k přestavbě nákladního nádraží. Na místě dojde například k vytrhání kolejí a vzniknout by tu měla také průmyslová zóna.

Město nevyhlásilo architektonickou soutěž na podobu lávky, přestože se o její rekonstrukci mluví již několik let. Podle vizualizace bude nová lávka z obou stran částečně napojena na starou stavbu.

Lávka u východního nádraží v Děčíně je momentálně ve špatném stavu.Zdroj: Deník/Karel Pech

Rekonstrukci lávky řešilo i bývalé vedení města. „My jsme se lávkou zabývali, dělali jsme tam částečnou výspravu, na více jsme tehdy neměli v rozpočtu peníze," říká někdejší primátor Děčína František Pelant s tím, že ve hře byla i varianta lávku zcela strhnout a tím ušetřit za údržbu.

I proto podle něj nechtěla tehdy radnice do oprav investovat více peněz. Podle něj by navíc zbourání lávky nebyl pro lidi, kteří ji využívají, takový problém. „Trochu by si zašli, ale cesta by se jim prodloužila tak o deset minut," říká Pelant.

Ke stavbě nové lávky se proto staví spíše kriticky. „Je otázka, zda investovat tolik milionů korun do lávky, kterou příliš mnoho lidí nevyužívá. V Děčíně potřebujeme důležitější věci, na mnoha místech je to například kanalizace," říká František Pelant a dodává, že pokud město postaví novou lávku, musí do budoucna opět počítat s dalšími náklady na její údržbu.

Stará lávka nedělá městu dobrou vizitku – pokud někdo přijede vlakem a vystoupí na východním nádraží, nemůže lávku přehlédnout. Celá stavba je v havarijním stavu. Na přechod lávky „na vlastní nebezpečí" také upozorňuje i cedule, která je ale přestříkaná různými nápisy. Stavbu hyzdí i rezavé zábradlí, rozbitý beton a různé čmáranice.

Radní v Děčíně vybrali místo pro Rákosníčkovo hřiště.
Kde bude Rákosníčkovo hřiště? Děčín vyhlásil anketu