Tvrdě o svou existenci vedle supermarketů musí denně bojovat majitelka varnsdorfských potravin Dana Tvrdá. Aby ona a její tři zaměstnanci v této konkurenci přežili, musí stále vymýšlet nějaké novinky, které klienty udrží.

„Vedle osobnějšího vztahu k zákazníkům, musíme nabízet i takové zboží, které supermarkety nemají. Nyní jsou to například domácí koláčky a uzenina,“ řekla obchodnice.

Zákazníci u ní v obchodě také koupí nejlevnější pečivo ve městě, rohlík tu stojí dvě koruny, v supermarketu stojí o padesát haléřů více.
Za to, že přežívá jen s odřenýma ušima může především to, že ve Varnsdorfu je pět velkých supermarketů a všechny prakticky v samotném centru města.

„Často mi tu lidé říkají, jak si dojdou pro levný cukr do jednoho supermarketu, pro levné mléko do druhého a levnější jogurty do třetího a k tomu, aby obešli všechny varnsdorfské supermarkety jim vlastně stačí pouhá hodina,“ postěžovala si.

Starosta města Josef Poláček ale odmítá odpovědnost města. „V samotném počátku jsme velkým obchodním řetězcům nabízeli i pozemky na okraji města, ale o ty nebyl zájem. A například Hypernova, která stojí v centru města, stojí v místě, které až donedávna hyzdila ruina továrny,“ řekl varnsdorfský starosta Josef Poláček. Podle něj s tím dnes město ani již nic převratného nenadělá. Kromě toho prý ani nemohou nikomu bránit ve svobodném podnikání.

„Navíc tu existuje řada drobných obchodníků, kteří se se vzniklou situací vyrovnala například tím, že nabízí odlišné zboží,“ dodal.

Ovšem třeba drobným obchodníkům v těch nejzapadlejších obcích Šluknovského výběžku velké obchodní řetězce trnem v oku zase až tak nejsou. Třeba lidé žijící v takové Lobendavě to mají do nejbližšího supermarketu deset kilometrů a podle zdejšího obchodníka Petra Matějů si rozmyslí, zda pro chleba, mléko a vajíčka pojedou až tam, nebo je koupí u něj. Vždyť jen cesta do supermarketu a zpátky by je přišla minimálně na padesát korun.

„Ano lidé si zajedou na velký nákup do supermarketu, ale dalších sto drobných věcí koupí u mě,“ řekl Petr Matějů. Poznamenal, že v zimě třeba tolik nevydělá, ale jak začne turistická sezóna, tržby mu zvyšují i přijíždějící chalupáři a dětské letní tábory.

„Myslím, že když v takové obci jakou je Lobendava, mám roční obrat kolem čtyř a půl milionu korun, tak to zase až tak špatné nebude,“ poznamenal muž, který svůj obchod provozuje v nejsevernější části České republiky.

Podobně mluví i Petr Farský z Krásné Lípy, odkud je to nejbližšího supermarketu podstatně blíže.

„Já mám ještě relativně štěstí, že v našem městě není žádný supermarket. Když ale před lety v nedalekém Rumburku otevírali Penny, bylo sakra znát, jak nám klesly tržby,“ řekl. A stejně i on uvedl, že nyní již k němu lidé nechodí na velké nákupy, ale většinou pro drobnosti, pro které se jim do supermarketu nevyplatí jet.

Přesně to potvrzuje i Petra Peroutková, která je v obchodě Petra Farského poměrně častou zákaznicí.

„Chodím sem nakupovat poměrně často, ale čas od času zajedeme na velký nákup do rumburského Lidlu nebo Penny,“ potvrdila slova drobných obchodníků.