VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapitáne, kam s tou lodí? Rozhodně na výlet

Litoměřice - Fotoreportér Deníku velel z kapitánského můstku u kormidla výletní lodě Porta Bohemica 1 posádce během plavby po letním Labi.

31.7.2010
SDÍLEJ:

Ve sněhově bílé uniformě lodního kapitána jsem se na jeden den ujal velení největšího tuzemského výletního plavidla Porta Bohemica 1.Foto: Karel Svoboda

Jeden z nejkrásnějších pohledů na labské údolí je z výletního plavidla Porta Bohemica. Loď brázdí řekou Labe pravidelně každý den z Litoměřic do Ústí nad Labem. Po dobu jedné takové plavby jsem se stal velícím důstojníkem, tedy lodním kapitánem.

Po osmé hodině ranní mě Karel Svoboda mladší vede do podpalubí Porty Bohemica 1. Podává mi sněhově bílou uniformu lodního kapitána. Padne, jak ušitá.

Na kapitánském můstku u kormidla

První mé kroky vedou na kapitánský můstek, tedy do řídící kabiny. U kormidla stojí zkušený kapitán Josef Myslivec. „Předávám ti pomyslné žezlo a také velení. Tady je kormidlo,“ říká Josef.

Ještě před samotným vyplutím musíme s posádkou na molo. „Tam před každým vyplutím vítáme návštěvníky pozdravem. Je to tradice. Pozdrav si zaslouží každý pasažér vstupující na palubu,“ vysvětluje šéf plavidla Karel Svoboda.

Hostesky v námořnických modrobílých tričkách prodávají turistům palubní lístky. Zájem vyplout s námi je obrovský. Bojíme se, že nestihneme včas vyplout. „Bohužel, budeme mít zpoždění. Ale přece tu nenecháme stát na břehu zájemce,“ vysvětluje kapitánský kolega Myslivec. Poslední návštěvník opouští molo.

Porta Bohemica 1 konečně vyplouvá

„Odvaž, prosím, lano a vyrážíme,“ říká mi Josef Myslivec. Z pacholat odmotávám mohutné lano. Vzápětí se rozezvučí lodní siréna. Troubením dáváme najevo, že Porta Bohemica 1 vyplouvá.

Je krásné letní počasí. Obloha vymetená. Turisté na palubě pozorují hladinu i labské okolí. Plujeme rychlostí kolem 15 kilometrů za hodinu.

„Pořád se dívej na ten přední stožár. Ta tyč je jakési vodítko, aby loď plula tam, kam potřebujete. Za ta léta, co tudy pravidelně proplouvám, tu znám téměř každé zákoutí, každý kamínek. Cestu bych odřídil snad i poslepu,“ směje se kapitán Josef Myslivec.

Loď se řídí stejně jako automobil

Otáčení kormidlem je snadné. Řídí se to stejně jako u automobilu. Stačí zatočit vpravo a loď pluje vpravo,“ vysvětluje kormidelník. Chce to jen mít cit a dobré oko a přesnost.

O tom se ostatně přesvědčuji vzápětí. Obrovská výletní loď se chystá vplout do komory lovosických zdymadel. Kormidla se ujímá opět kolega Josef.

Na vplutí do zdymadel bych si netroufl ani ve snu. Turisté přicházejí na příď plavidla, aby se podívali, jak Porta Bohemica zdárně propluje komorou. Ještě předtím se ale plavidlo musí v komoře ukotvit lanem. V praxi to znamená, že okem lana se lodník musí trefit na jakýsi patník, tedy pultr. Zkouším to.

První hod na břeh a vedle. Lano padá do vody. Rychle přibíhá kolega a lano háže za mě a posléze upevňuje loď. Stojíme.

Klesání plavidla v komoře zdymadla

Během chvilky už v komoře klesá labská hladina a s ní i Porta Bohemica. Za necelých patnáct minut se vrata zdymadel otevírají a vyplouváme dál směr lovosický přístav. Na palubě je příjemná atmosféra. Pasažéři se kochají okolní přírodou. Míjíme malé motorové čluny. Už z dálky se našemu výletnímu kolosu klidí z cesty a vyhýbají se.

Spolu s Karlem Svobodou mladším se jdu podívat na příď plavidla. S sebou si beru i dalekohled. Překrásný pohled na okolní krajinu. V dáli je vidět kopec Lovoš. Zatímco já se kochám výhledem, Karel si půjčuje redakční fotoaparát a pořizuje snímky.

Na kapitánském můstku zatím „zaskakuje“ Josef. Já se tak můžu věnovat posádce v podpalubí. Tam je restaurace i kuchyně. Každý je na svém místě. Hostesky procházejí s tácky kolem stolů. Jak by také ne, vždyť Porta Bohemica je vlastně výletní gastronomická loď.

„Ta druhá menší loď, Porta Bohemica 2, nese jméno vinařská. Ta nabízí zájemcům hlavně vína, studenou kuchyni a také nápoje,“ vysvětluje šéf plavidel Svoboda.

Porta Bohemica jako lodní kolos pomalu proplouvá směrem k dalšímu přístavu. „Na trase máme celkem šest zastávek. Asi nejkomplikovanější přistání je u přístavu Marina Labe Píšťany. Tam se totiž musíš vtěsnat mezi molo a parkující plachetnice. Někdy jde doslova o milimetry. Už několik desítek metrů musíš vědět, kdy dát zpětný chod motoru, kdy dobrzdit, aby loď doplouvala a nechala se unášet proudem tam, kam právě potřebuješ. To se ale nejlépe naučíš při řízení velkých nákladních lodí,“ říká kapitán Myslivec.

U kormidla je od roku 1972. U plavby jako takové letos 47 let. „Hned po lodní škole, vyučil jsem se lodním mechanikem, jsem nastoupil k plavbě a zůstal jí věrný až do teď,“ uvedl rodák z Roudnice nad Labem.

Na Labi se míjí dvě lodní sestry

Vyprávění přeruší hlas ve vysílačce. To jen kapitán jiného plavidla určuje svou polohu. Pomocí rádia se lodníci domlouvají mezi sebou i obsluhou zdymadel. U Velkých Žernosek se Porta Bohemica 1 míjí se svou o něco menší lodní sestrou Portou Bohemicou 2.

Nejen pasažéři, ale i posádky obou výletních lodí si navzájem mávají. V dolní části, kde je restaurace, posádka téměř nestíhá. Jak by také ano. Venku na terase, kde posedávají lidé, začíná pořádně prahnout slunce. Lidé mají žízeň. Velkou.

Hostesky se naběhají. I když se to nezdá, obrovským lodním kolosem za den nachodí i několik stovek metrů. „Pamatuj si, na lodi se nespěchá. Takové je naše pravidlo. Jak plyne čas a voda, tak se žije i na lodi. Zvolna. Na výletní lodi pasažéři relaxují,“ říká kolega za kormidlem.

Porta Bohemica zvládne úsek z Litoměřic do Ústí nad Labem Vaňov, kde má přístav, za necelé čtyři hodiny. „Naše výletní loď se o prázdninách navíc mění i v hudební parník, kdy v podvečerních hodinách pořádáme plovoucí diskotéky,“ vyjmenovává další originalitu plavidla na Labi Karel Svoboda.

Výletní loď doplula do svého cíle, spokojení pasažéři opouštějí palubu. Děkují a loučí se. Práce kapitána ale zdaleka nekončí. Po krátké přestávce se loď vydává opět na svou pouť. Pluje zpět.

Autor: Jan Vraný

31.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda kamionu u Jiřetína po Jedlovou.
5

FOTO: U Jiřetína skončil kamion v příkopu

Hospůdky 2017
55

HLASUJTE! Hospůdky 2017 aneb "Vychutnejte si léto s Deníkem

Problémové domy v Děčíně „srovná“ zákon

Děčín – Zneužívání sociálních dávek a vyloučeným lokalitám, nejen na Děčínsku, by mohl být brzy konec. Od 1. června vyšla totiž v platnost novela zákona o pomoci v hmotné nouzi. Ta městu dovoluje vydat opatření na určité domy, kde se pak nově příchozím nájemníkům nebudou vyplácet doplatky na bydlení.

Rozkrývá dotační podvody, teď zřejmě půjde před soud

Ústecký kraj – Leo Steiner poukazuje na rozsáhlé dotační machinace v kauze ROP Severozápad už pět let. Jako odborník na evropské fondy pracoval na Úřadě regionální rady Severozápad, kde se porcoval medvěd evropských peněz.

FOTO: Řidička s dcerou se zachránily před plameny

Varnsdorf - V pondělí dopoledne projížděla osobním autem řidička s dcerou městem Varnsdorf. Během jízdy se začal z motoru valit hustý kouř do kabiny.

S mostkem v Pivovarské ulici už brzy začneme, slibuje ŘSD

Děčín – Již téměř dva měsíce je uzavřen mostek na Pivovarské ulici. A již téměř dva měsíce na něm nikdo nepracuje. A to i přesto, že doprava v Děčíně je i kvůli jeho uzavření ještě komplikovanější.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies