Na ústecké dálnici D8 panuje nezvyklý ruch. Místo kamionů a automobilů do tunelu časně ráno najela technika pracovníků údržby dálnice. Pravá část tunelových tubusů totiž prochází pravidelnou očistou.

S řidičem Heřmanem Richtrem nasedám do speciálního stroje s dvoumetrovým kartáčem a společně se vydáváme čistit stěny tubusu dálničního tunelu Libouchec na D8. Dlouhý je 2146 metrů.

Kartáč řidič ovládá stejně jako hru

„Neboj se, je to snadné. Jako kdybys hrál nějakou hru na playstationu. Vše ovládáš těmito joysticky. Jen pozor, abys nevzal s sebou i některý z těch reproduktorů. Nejprve se myje horní část stěny a pak ta dolní,“ vysvětluje řidič Heřman Richter

Počasí je v okolí Libouchce a Petrovic rozmarné a teplota je tam vždy až o pět stupňů nižší, než v Ústí nad Labem. Padá mlha a do toho začíná pršet. Pracujeme naštěstí uvnitř dálničních tubusů. Déšť nám proto nevadí. Zato rámus ano.

Stroje údržby dálnice totiž dělají uvnitř tunelů nepředstavitelný hluk, který ještě mnohem více znásobuje speciální akustika tubusů. Po chvilce neslyším ani slovo. Uvnitř stroje mycího kartáče je naštěstí o poznání klidněji.

Jede to téměř samo. Autokartáč se pohybuje pomalu a každých pár metrů navíc přibrzďujeme a kartáčem opatrně objíždíme reproduktory instalované na stěně.

„Při loňském čištění se mi ale také podařilo jeden reproduktor nechtěně kartáčem sundat, i to se stává ,“ prozradil na sebe řidič kartáče Heřman Richter.

Očistou prochází 170 kamer

Silným provozem v tunelech se na stěnách tubusů tvoří mazlavý povlak. Ten zhoršuje i kvalitu obrazu kamer a intenzitu světel. Očistou pravidelně prochází 128 vnitřních kamer v tunelu Panenská a 42 kamer v tunelu Libouchec.

Na pomoc si dálničáři z údrži vedle kropících vozů a kartáčů berou i automobilové zametáky. Dálničáři nasazují i speciální čistící vozidlo určené jen pro údržbu v tunelech.

Jeho volant je instalován vpravo, stejně jako vozidla v Londýně. Má to své opodstatnění. Řidič tak lépe zajede k pravému okraji.

V tunelu v tu chvíli pracuje přibližně čtyřicet lidí. „Očistou postupně prochází vše, od kanalizace, vozovky, drenáže stěn, reproduktorů, kamer a osvětlení až po dopravní značení,“ vysvětluje tunelový technik František Boubelík.

Očista začíná spláchnutím vozovky, pak se povrch dálničního tunelu včetně stěn vykartáčuje, zametákem se odstraní nečistoty a fekálním vozem vysají splašky z kanalizace.

S kbelíkem v ruce lezu na plošinu

Vedoucí Střediska správy a údržby dálnice na ústecké D8 Petr Zajíc mi podává ochrannou přilbu a reflexní vestu a doprovází mě k plošině. Zatímco si beru do ruky kbelík, hadr a kartáč, Petr Zajíc si půjčuje redakční fotoaparát a měníme si funkce.

Čeká mě další práce, tentokrát jsem přesedlal z kartáče na vysokozdvižnou plošinu.

„Reproduktory, kamery a osvětlení se čistí postupně a ručně. Jde o nejmodernější a nejnovější dálniční tunely nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Technologie je choulostivá na provoz, a proto se musí pravidelně kontrolovat a také čistit. Kvůli pravidelným očistám bývají tunely jedenáctkrát do roka uzavřeny,“ vysvětluje tunelář František Boubelík.

Jeho hlavní pracovní náplní je administrativa, ale i pravidelné kontroly tunelů. „Jsem tu od začátku provozu D8. Dálniční tunely i celá dálnice byly zprovozněny 21.prosince 2006. Za tu dobu si naši pracovníci mohli doslova osahat veškeré vybavení tunelů. Dá se říci, že znám každý šroubek nebo kabel v obou dálničních tunelech. A co neznám, na to mám rozsáhlou dokumentaci,“ říká dálniční technik Boubelík.

Pod něj spadají další technici, elektrikáři vodaři a dělníci. „Starám se o chod tunelů. Kontroluji veškerou technologii a vybavení tunelů. Při čištění navíc koordinuji práce lidí z různých firem, kteří tu pracují na očistě,“ říká tunelář František Boubelík.

Největším nepřítelem dálničních tunelů je posypová sůl. „Dostane se všude a co není z nerezu, to sůl poničí. I přes moderní odvětrávání zůstávají v tunelech zplodiny z výfuků projíždějících aut. Škodlivé látky pak dělají nejen po stěnách, ale i na technice a kamerách mazlavý filtr. Proto také tunely procházejí tak často nutnou očistou,“ vysvětluje tunelář na D8.

Problémy pracovníkům údržby dálnice dělají také samotní řidiči, a to především kamioňáci.

„Zrovna při prvním dni čištění nám tu jeden řidič kamionů prorazil zábrany a vjel až do tunelu a zastavil jen pár metrů od čistících vozů. Jak mohl přehlédnout zábrany, netušíme. Patrně usnul a projel rovně. Štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ uvedl František Boubelík.

Řidiči si pletou tunely se závody

Vedoucí dálnice v Řehlovicích Petr Zajíc k tomu podotkl, že tunelářům znepříjemňují život nezodpovědní řidiči osobních vozidel, kteří ignorují dopravní značení a pletou si tunely se závodní dráhou.

„Od zahájení provozu tunelů jsme tu evidovali již řadu prohřešků, kdy například do tunelů vjeli cyklisté, přišli se tam podívat lidé a chtěli projít až po karamboly uvnitř tunelů. Všechny nehody se tam naštěstí ale zatím obešly bez vážného zranění nebo škod,“ řekl Zajíc.

Dálnice D8 má trojí jištění

Dálniční úsek od Řehlovic po státní hranice s Německem má hned trojí jakési speciální profesionální bezpečnostní jištění.

Vedle pracovníků Střediska údržby dálnice, kteří se starají o bezproblémovou sjízdnost D8, bdí nad provozem na dálnici také profesionální hasiči z Petrovic a také dálniční policisté, kteří sídlí rovněž v Řehlovicích.

Všechna tři pracoviště mají shodné dispečinky s monitorovací stěnou a panely, kterými například policisté ovládají dopravní značení nejen v tunelech, ale také na celém úseku D8. Výstupy z jednotlivých kamer, S.O.S. hlásek a bezpečnostních čidel tak dispečerům poskytují veškeré informace o dění na dálnici ve dne v noci.

Jednotka profesionálních hasičů z horské obce Petrovic na Ústecku za tři roky své existence vyjížděla k více než 250 zásahům, a to především k dopravním nehodám na dálnici D8.

Právě kvůli dálničnímu úseku vyrostla doslova na zelené louce nová požární stanice profesionálních hasičů. Podle velitele petrovické stanice Jaroslava Voláka jde o jednu z nejmodernějších hasičských stanic v republice.

Vedle dvou hasičských cisteren s vyprošťovací technikou a velitelského vozu mají hasiči z Petrovic k dispozici také vyvážecí soupravu, pásové vozidlo, které nasazují především v těžko přístupných místech pro dopravu hasící techniky například při lesních požárech. Hasiči tam mají k dispozici i vlastní hydrant na vodu a čerpací stanici PHM.

Čištění tunelu mezitím dál pokračuje. Připadám si jak na houpačce, plošina mě pravidelně vozí sem a tam. Ještě, že netrpím závratí. K jednomu reproduktoru se mnou nakonec jede na plošině i šéf dálnice D8 Petr Zajíc.

Na rozdíl ode mě se mu do výšky prý příliš nechtělo. Kvůli fotografii ale nakonec kývne a jedeme. Ještě pár tahů mokrým hadrem a kartáčem a reproduktor je zas jako nový. Končím očistu a jedu domů.