Blýská se na lepší časy. Zdlouhavému čekání a ztrácení času na úřadech je konec. Takové úlevy lidem přinesl podací a ověřovací systém Czech Point.
Na Děčínsku tímto systémem disponuje již jedenáct městských úřadů. V průběhu letošního roku bude v celé republice instalován také na vybraných pracovištích České pošty, vybraných zastupitelských úřadech a kancelářích Hospodářské komory.

Stačí zajít na místní úřad a získat tak na jednom místě ověřené dokumenty jako jsou výpis z katastru nemovitostí, nebo výpis z obchodního či živnostenského rejstříku. Omezení se týkají pouze rejstříku trestů, který je zatím k dispozici pouze na magistrátech a městských úřadech. Využití je však daleko širší. Lidé zde získají informace o údajích, které o nich vede stát a oni zároveň můžou učinit jakékoliv podání ke státu jako například daňové přiznání.

„O možnosti vím, ale zatím jsem ji nevyužil, nemám elektroický podpis. Pořád jeho zřízení odkládám, i když vím, že by mi komunikace přes počítač ušetřila plno času,“ poznamenal František Novotný z Děčína.

Elektronickou podatelnu i Czech Point na děčínském magistrátu využívají jak instituce, tak i řadoví obyvatelé od roku 2006. „Možnost vést prostřednictvím elektronické podatelny správní řízení je dané ze zákona, ale neslyšela jsem o tom, že by toho někdo využil,“ informovala Romana Silvarova z tiskového oddělení magistrátu.

„Od roku 2005 máme elektronickou podatelnu, ale ještě jsme nezaznamenali ani jeden případ podání. Je to asi tím, že lidé zatím nemají elektronické podpisy,“ řekl tajemník rumburské radnice Miroslav Majzlík.

Na radnici v Benešově nad Ploučnicí funguje elektronický podpis a systém Czech Point od ledna tohoto roku. „Zatím to využívají pouze instituce, obyvatelé nikoliv, potvrdil benešovský starosta Karel Vrbický.

Ve zkušebním provozu mají Czech Point i v Jílovém, a to od začátku letošního února. Již v tomto zkušebním období tu vydali pomocí Czech Pointu devětadvacet výpisů z rejstříku trestů a dva výpisy z katastru nemovitostí.

„Systém začal naplno pracovat od prvního března, elektronický podpis máme již od roku 2007,“ sdělil tajemník radnice Miroslav Fliegel. Dodal, že elektronická podatelna na úřadě funguje a obyvatelé ji využívají hlavně k všeobecným dotazům.

„Prozatím není možné vést pomocí systému žádná správní řízení,“ zakončil Fliegl.

Majitelé počítačů s internetem mohou s úřady komunikovat z pohodlí svých domovů. K tomu ale potřebují elektronický podpis, který ochrání jejich data před zneužitím.