Největším úkolem kraje v letech 2008 2012 bylo proto ukázat ostatní části bývalého „měsíčního" regionu v lepším světle, posílit marketing a propagaci, podpořit smysluplné projekty, více spolupracovat s radnicemi, firmami, spolky a Saskem a přestat se vymlouvat na ekonomickou krizi a sociální složitost regionu.Krajská vláda si na to nechala zpracovat od expertů strategii cestovního ruchu pro období 2010-2015.

Špatná dostupnost

Za plnění úkolů se až příliš chválí, i když řadu z nich dosud nezvládla. Výrazně se nezlepšila například dopravní dostupnost turistických cílů (Moldava). Komunikaci mezi krajem a městy zbrzdila politická rivalita (Most). A v obyvatelích podle průzkumů veřejného mínění přetrvávají nedůvěra a negativismus vůči kraji. Politici jim často nahrávají na smeč. Zkazili si to například nesmyslně drahým projektem za 43 milionů korun na zviditelňování rekultivovaných výsypek mosteckých dolů nebo propagací plzeňského piva v Londýně, kde měla hejtmanka dělat reklamu spíše krajským výrobkům.

Jedno politikům ale nelze upřít: Problémy kraje obalili lepším „mejkapem" a pomohli cyklistice. Dokázali prosadit vznik destinačních agentur pro České Švýcarsko, České středohoří, Krušné hory a Dolní Poohří, které podporují místní cestovní ruch a informovanost. K lákání turistů vznikl jednotný internetový portál Brána do Čech a budují se čtyři páteřní cyklostezky, třeba Labská.

Dlouho očekávaný náznak zlepšování potvrzuje i Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj došlo v regionu v roce 2011 k oživení cestovního ruchu.

Rekord nepadl

Meziročně vzrostl počet hostů i kapacita hromadných ubytovacích zařízení. Loni zaznamenaly o 47 tisíc hostů víc, to je navýšení o 16 procent. Rekord z roku 2006 ale nepadl. Počet zahraničních hostů přesto loni vzrostl proti roku 2010 téměř o čtvrtinu. „K celkovému nárůstu výrazně přispěl i počet českých hostů, který se zvýšil o 12,1 procenta, to je o 23,3 tisíc. Proti roku 2006 je však stále ještě nižší," tvrdí statistici.

Pokles počtu ubytovacích zařízení předchozích tří let se podle ČSÚ zastavil a v roce 2011 se meziročně navýšil o více než 16 %. „Jsme teprve na začátku. Chce to čas," hodnotí opatrně první úspěchy Kateřina Suchá, ředitelka Destinační agentury Krušné hory. „Začínáme od nuly, proto je každý krok vidět," míní Josef Dlouhý ze sportovního a ubytovacího areálu v Klínech.