Silnou podporu má stávka v Jihomoravském a Ústeckém kraji, o rozsahu i podobě stávky bude ale jasno až v úterý. Po jednání komise to řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Odboráři kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro řidiče autobusů. Někde dostali přidáno méně, než očekávali. Odbory proto plánují celostátní protest ve čtvrtek od 00:00 do 24:00, hlavním cílem je podle Pomajbíka tlak na zaměstnavatele, aby mzdy zvýšili.

"My jsme žádnou stávku shora nenařídili, to si rozhodli lidi na základě výsledků jednání, když už s druhou výplatou nejsou spokojeni," řekl Pomajbík.

Čtěte i zde: BusLine v Ústeckém kraji přesvědčuje řidiče, aby nestávkovali

Není podle něj v pořádku, když řidič stráví v práci 350 hodin a dostane za to 25.000 korun. Odbory zatím nemají informace, kdo se připojí. "Sbíráme data, musíme jednat s předsedy našich základních organizací, kterých je 130," dodal.

Zástupci krajů se na dnešním jednání dopravní komise snažili od Pomajbíka získat bližší informace o rozsahu stávky. "Informace jsou zatím rozporuplné, vypadá to, že ta stávka bude jen v některých regionech. Rozsah bychom měli podle zákona vědět 48 hodin dopředu, to znamená někdy v úterý dopoledne," řekl po jednání ČTK liberecký hejtman Martin Půta (STAN).

Zástupci krajů se shodli, že jako při stávce v roce 2011 by vláda mohla pomoci armádními autobusy. "Ale k tomu potřebujeme znát rozsah," dodal Půta. Z krajů se ale podle něj už teď od dopravců a odborů ozývají hlasy, že stávkovat nebudou.

V Libereckém kraji bude podle Půty jasno v úterý dopoledne, kdy se sejde vedení kraje s dopravci a odboráři. "Zatím jsou ty signály takové, že to na stávku v kraji nevypadá," dodal hejtman.

Přečtěte si i zde: Radek Chobot z BusLine: Krajská dopravní firma by byla příležitost pro korupci

Pokud bude, udělá podle něj kraj všechno pro to, aby zajistil dopravu lidí do průmyslových zón a na nejvytíženějších linkách. Liberecký kraj podle Půty udělal všechno, aby řidiči autobusů dostali přidáno. Na kompenzace pro dopravce má připraveno 60 milionů, což představuje navýšení peněz na autobusovou regionální dopravu téměř o čtvrtinu. Kraj vyjednává s dopravci o nových smlouvách, případná stávka řidičů ale podle Půty znamená konec dalších jednání.

Na pondělí má od dopravců slíbené informace o rozsahu stávky vedení Královéhradeckého a Jihomoravského kraje. "V případě, že stávka bude v souladu se zákonem a dopravce splní oznamovací povinnost, nebude mu ze strany kraje hrozit žádná smluvní pokuta," uvedl jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Doplnil, že i podle kontroly inspekce práce řidiči na jihu Moravy dostávají mzdy odpovídající vládnímu nařízení. I tak organizátor dopravy v kraji Kordis JMK oslovil České dráhy, zda by mohly posílit spoje, a jedná o zajištění náhradních autobusů s pomocí dopravců, kteří nejezdí v závazku veřejné služby.

Nepřehlédněte: Ústecký kraj náhradní dopravu v době stávky řidičů nezajistí

V Olomouckém kraji podle mluvčí hejtmanství Kamily Navrátilové dopravci slíbili, že o případných stávkujících řidičích krajský úřad včas informují. Zúčastní-li se někteří řidiči stávky musí provoz autobusů zajistit dopravci, se kterými má kraj smlouvu, doplnila mluvčí. Linkovou autobusovou dopravu v kraji zajišťuje asi 15 firem.

Ústecký kraj náhradní autobusovou dopravu zajišťovat nebude. Kdyby stávka byla generální a vstoupili do ní všichni řidiči v Ústeckém kraji, pokuty za nevyjetí linkových autobusů by kraj podle mluvčí samosprávy Lucie Dosedělové zřejmě nemohl uložit. "Pokud se však připojí jen někteří šoféři, můžeme vymáhat po dopravci plnění smluv a pokuty uložit," řekla.