VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sauna v zimě povzbudí. Zlepší stav mysli i pleti

Pobyt v sauně je nejen úžasná relaxace, ale především nejrychlejší způsob jak se zbavit duševní únavy. Nebudete tak náchylní k nemocem a zlepší se stav nejen vaší mysli, ale i pleti.

9.12.2013
SDÍLEJ:

Sauna v zimě povzbudí. Ilustrační foto.Foto: mediaservis

Sauna má totiž výrazné regenerační účinky. V potní místnosti dochází ke zklidnění srdeční činnosti, prohlubuje se a uvolňuje dýchání, ustupují bolesti kloubů a svalů, regenerují se zažívací orgány a stěny mozkových cév. „Sauna navíc tlumí předešlé rozrušení, tíseň, nervozitu, nespavost a další nepříjemné pocity. Pocením se z těla vyplavují škodlivé látky, kterých je v těle po zimě opravdu požehnaně. Lidské tělo tím získává odolnost, která je předpokladem růstu obranných schopností organismu," vysvětluje Marina Kirillova z relaxačního studia Al Aqua.

Pokožka se v sauně značně pročistí a zvláční. Za určitých okolností lze říci, že pravidelným saunováním můžete bojovat i proti „pomerančové" kůži neboli celulitidě, která je známým strašákem žen i mužů. Ovšem tento boj je vždy záhodno podpořit i vhodnými emulzemi (například EFFFI shape, Nivea Q10, Dermacol Enja).

Ohřívání v jeskyni

O blahodárných účincích střídavého pobytu v horkém prostředí s následným ochlazováním ve vodě, na sněhu nebo studeném vzduchu věděli už v mladší době kamenné. Různé podoby potních lázní provázely celou historii lidstva a v průběhu staletí zaznamenaly obrovské změny: od vyhřátého koutu jeskyně, přes jámy zakryté surovými kůžemi a jednoduché sruby, až po moderní sauny. Původní kouřové sauny, ve kterých se lidé šlehali proutěnými větvičkami a polévali studenou vodou, byly vyhřívány otevřeným ohništěm obloženým kameny. Tyhle typy ovšem neměly komín. Až později se z bezpečnostních důvodů přešlo k používání komínových saun s klasickým odvodem dýmu. V dnešní době je tento typ nahrazen saunou vytápěnou elektrickým proudem.

Sauna v parlamentu

Traduje se, že kolébkou sauny je Finsko. Faktem je, že se tam sauna stala každodenní samozřejmostí i společenskou záležitostí. Lidé tu saunování berou jako přechod ze všedního dne ke svátečnímu a od práce k odpočinku. Snad i proto je na finských sídlištích sauna součástí běžné občanské vybavenosti domu. Mimochodem, saunu mají Finové dokonce i v parlamentu.

Sauna v zimě povzbudí. Ilustrační foto.

V šedesátých letech minulého století se saunování masově rozšířilo do všech zemí a těší se stále velké oblibě. Ale kvůli dobré sauně nemusíte jezdit až do Finska. I v Čechách můžete najít mnoho kvalitních míst, kde si lze dopřát požitek ze sauny.

Očista těla i duše

Saunování patří k individuálním prožitkům, na které je ovšem třeba se připravit a je dobré si je nejdříve vyzkoušet. Především dobu, jakou strávíme v potírně, a pak také rychlost zchlazení. Pobyt v sauně trvá většinou deset minut. Spolehlivým ukazatelem toho, že je třeba skončit, je nástup mohutného pocení. Po fázi přehřátí následuje zchlazení: nejpomalejší bývá přechod na studený vzduch, o něco rychleji působí studená sprcha a nejrychlejším způsobem je skok do bazénku se studenou vodou.

„Proces prohřátí a zchlazení opakujte dvakrát až třikrát. Po sauně si alespoň půl hodiny odpočiňte, a nechejte tak své tělo znovu se přizpůsobit normální teplotě. To je stejně důležité jako sauna samotná," doplňuje odbornice Marina Kirillova.

Večer by na vás měl čekat pokud možno už jen klidný a ničím nerušený spánek. Věřte, že ráno budete mít pocit, že jste se znovu narodili.

Deset rad

1. Před prvním vstupem do sauny se umyjte mýdlem a osprchujte teplou vodou.

2. Před každým dalším vstupem se osušte.

3. V sauně si sedněte nebo lehněte na ručník, masírujte povrch těla a dýchejte jen ústy.

4. Po dokonalém prohřátí (8 až 12 minut) vyjděte ven, ochlaďte se studenou vodou nebo ponořte pomalu celé tělo (i hlavu) do bazénku. Při pocitu chladu se vraťte do sauny.

5. Při ochlazování je dobré mít na nohou pantofle nebo stát na rohoži, abyste neprochladli od nohou.

6. Proceduru teplo chlad opakujte třikrát. Dobu prohřívání příliš neprodlužujte.

7. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou bez použití mýdla a umyjte si vlasy.

8. Do odpočívárny vstupujte dostatečně ochlazeni, setrvejte na lehátku asi půl hodiny.

9. Tělo lehce ošetřete chladivým gelem, který vaši pokožku zklidní, příjemně ochladí a osvěží. Navíc působí protizánětlivě a ochrání vás i před plísněmi.

10. Po sauně si dejte jen lehké jídlo a nezapomeňte doplnit tekutiny!

Autor: Ludmila Veselá

9.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vietnamští obvinění si u soudu většinou zakrývají tvář.
4

V opuštěné ruině v Dolním Podluží vařili pervitin

Kaskadéři předváděli velmi nebezpečné kousky a na závěr zlikvidovali auta za pomocí monster tracků.
22

OBRAZEM: Při show zničí kaskadéři stovky aut

Lenka Antošová se připravuje na blížící se mistrovství světa

Děčín – Tvrdá příprava na mistrovství světa. V současné době hlavní aktivita děčínské rodačky Lenky Antošové.

Oba zranění skončili v ústeckém špitále, jednoho vezl vrtulník

Markvartice – U vážné dopravní nehody zasahovali v pondělí večer záchranáři v serpentinách u Markvartic, kde se srazila dvě osobní auta.

Věra Marešová uspěla s žádostí o odškodnění od státu jen částečně

Rumburk – Ministerstvo spravedlnosti odškodní zdravotní sestru Věru Marešovou z Rumburka. Ta byla před třemi lety obžalovaná na základě znaleckých posudků z vraždy šesti pacientů rumburské nemocnice.

Sestřičky si na slíbené peníze z ministerstva ještě počkají

Ústecký kraj - Dvoutisícový bonus měl nelékařský personál dostat k 1. 7. 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení