VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sauna v zimě povzbudí. Zlepší stav mysli i pleti

Pobyt v sauně je nejen úžasná relaxace, ale především nejrychlejší způsob jak se zbavit duševní únavy. Nebudete tak náchylní k nemocem a zlepší se stav nejen vaší mysli, ale i pleti.

9.12.2013
SDÍLEJ:

Sauna v zimě povzbudí. Ilustrační foto.Foto: mediaservis

Sauna má totiž výrazné regenerační účinky. V potní místnosti dochází ke zklidnění srdeční činnosti, prohlubuje se a uvolňuje dýchání, ustupují bolesti kloubů a svalů, regenerují se zažívací orgány a stěny mozkových cév. „Sauna navíc tlumí předešlé rozrušení, tíseň, nervozitu, nespavost a další nepříjemné pocity. Pocením se z těla vyplavují škodlivé látky, kterých je v těle po zimě opravdu požehnaně. Lidské tělo tím získává odolnost, která je předpokladem růstu obranných schopností organismu," vysvětluje Marina Kirillova z relaxačního studia Al Aqua.

Pokožka se v sauně značně pročistí a zvláční. Za určitých okolností lze říci, že pravidelným saunováním můžete bojovat i proti „pomerančové" kůži neboli celulitidě, která je známým strašákem žen i mužů. Ovšem tento boj je vždy záhodno podpořit i vhodnými emulzemi (například EFFFI shape, Nivea Q10, Dermacol Enja).

Ohřívání v jeskyni

O blahodárných účincích střídavého pobytu v horkém prostředí s následným ochlazováním ve vodě, na sněhu nebo studeném vzduchu věděli už v mladší době kamenné. Různé podoby potních lázní provázely celou historii lidstva a v průběhu staletí zaznamenaly obrovské změny: od vyhřátého koutu jeskyně, přes jámy zakryté surovými kůžemi a jednoduché sruby, až po moderní sauny. Původní kouřové sauny, ve kterých se lidé šlehali proutěnými větvičkami a polévali studenou vodou, byly vyhřívány otevřeným ohništěm obloženým kameny. Tyhle typy ovšem neměly komín. Až později se z bezpečnostních důvodů přešlo k používání komínových saun s klasickým odvodem dýmu. V dnešní době je tento typ nahrazen saunou vytápěnou elektrickým proudem.

Sauna v parlamentu

Traduje se, že kolébkou sauny je Finsko. Faktem je, že se tam sauna stala každodenní samozřejmostí i společenskou záležitostí. Lidé tu saunování berou jako přechod ze všedního dne ke svátečnímu a od práce k odpočinku. Snad i proto je na finských sídlištích sauna součástí běžné občanské vybavenosti domu. Mimochodem, saunu mají Finové dokonce i v parlamentu.

Sauna v zimě povzbudí. Ilustrační foto.

V šedesátých letech minulého století se saunování masově rozšířilo do všech zemí a těší se stále velké oblibě. Ale kvůli dobré sauně nemusíte jezdit až do Finska. I v Čechách můžete najít mnoho kvalitních míst, kde si lze dopřát požitek ze sauny.

Očista těla i duše

Saunování patří k individuálním prožitkům, na které je ovšem třeba se připravit a je dobré si je nejdříve vyzkoušet. Především dobu, jakou strávíme v potírně, a pak také rychlost zchlazení. Pobyt v sauně trvá většinou deset minut. Spolehlivým ukazatelem toho, že je třeba skončit, je nástup mohutného pocení. Po fázi přehřátí následuje zchlazení: nejpomalejší bývá přechod na studený vzduch, o něco rychleji působí studená sprcha a nejrychlejším způsobem je skok do bazénku se studenou vodou.

„Proces prohřátí a zchlazení opakujte dvakrát až třikrát. Po sauně si alespoň půl hodiny odpočiňte, a nechejte tak své tělo znovu se přizpůsobit normální teplotě. To je stejně důležité jako sauna samotná," doplňuje odbornice Marina Kirillova.

Večer by na vás měl čekat pokud možno už jen klidný a ničím nerušený spánek. Věřte, že ráno budete mít pocit, že jste se znovu narodili.

Deset rad

1. Před prvním vstupem do sauny se umyjte mýdlem a osprchujte teplou vodou.

2. Před každým dalším vstupem se osušte.

3. V sauně si sedněte nebo lehněte na ručník, masírujte povrch těla a dýchejte jen ústy.

4. Po dokonalém prohřátí (8 až 12 minut) vyjděte ven, ochlaďte se studenou vodou nebo ponořte pomalu celé tělo (i hlavu) do bazénku. Při pocitu chladu se vraťte do sauny.

5. Při ochlazování je dobré mít na nohou pantofle nebo stát na rohoži, abyste neprochladli od nohou.

6. Proceduru teplo chlad opakujte třikrát. Dobu prohřívání příliš neprodlužujte.

7. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou bez použití mýdla a umyjte si vlasy.

8. Do odpočívárny vstupujte dostatečně ochlazeni, setrvejte na lehátku asi půl hodiny.

9. Tělo lehce ošetřete chladivým gelem, který vaši pokožku zklidní, příjemně ochladí a osvěží. Navíc působí protizánětlivě a ochrání vás i před plísněmi.

10. Po sauně si dejte jen lehké jídlo a nezapomeňte doplnit tekutiny!

Autor: Ludmila Veselá

9.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letecká záchranná služba DSA v akci.

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Berg Lake Trail, Canada
6

Travelbeat: Rybařili jsme na jezeře, kde natáčel DiCaprio

Ústecký kraj dá na výměnu kotlů minimálně 18,8 milionu

Ústecký kraj – Ústecký kraj rozdělí žadatelům v další výzvě na výměnu starých kotlů minimálně 18,8 milionu korun. „Dotacemi podpoří kotle na biomasu nebo tepelná čerpadla," řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

NBL: Děčín vs. USK. Třetí drama už je na obzoru!

Děčín – Zatímco v minulé sezoně děčínští Válečníci z devíti zápasů proti vysokoškolákům z Prahy osm ovládli, v té současné je bilance vyrovnaná.

Druhá vlna EET startuje. Na řadě jsou obchodníci

Ústecký kraj – Do startu druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET), která se po hospodských dotkne nyní také obchodníků, zbývají poslední hodiny. EET musí používat obchodníci od středy 1. března.

Ústecký kraj jedná s dopravci o dodatcích, ohlášená stávka platí

Ústecký kraj - Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji nadále plánují na 8. března stávku kvůli platům. Po dnešním jednání s představiteli kraje to řekl šéf odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka. Stávka by se měla dotknout většiny autobusových spojů, které kraj od dopravců objednává. Jen BusLine zajišťuje více než polovinu krajských spojů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies