V takzvaném Regionálním operačním programu určeném pro Ústecký kraj a Karlovarský kraj je téměř 746 milionů eur (20,7 miliardy korun). Region dostane v přepočtu nejvíce peněz na jednoho obyvatele v Česku. Z celkové částky určené pro Česko jde o 16,2 procenta.
Další peníze chtějí radnice i kraj získat z prostředků určených pro celou Českou republiku.

Podle hejtmana Jiřího Šulce chce Ústecký kraj získat peníze především na opravy silnic druhé a třetí třídy. Jednou ze staveb, již bude platit z evropských fondů, je například most přes Labe v Litoměřicích.

Peníze z Bruselu chtějí krajští politici získat i pro školy, sociální ústavy, domovy důchodců a nemocnice. Šulc řekl, že část projektů již má kraj připravených, na dalších se pracuje.

Odborníci v Chomutově a Mostě zase pracují na sestavení velkého integrovaného projektu, jenž by měl oběma městům usnadnit získání příspěvků. Zahrnuje řadu investičních i neinvestičních akcí v objemu až čtyř miliard korun.

Obě statutární města se potýkají s podobnými problémy, například vysokou mírou nezaměstnanosti, těžbou uhlí, poškozeným životním prostředím či nízkou vzdělanostní strukturou obyvatel. Záměrem velkého integrovaného projektu je proto revitalizace regionu a zastavení jeho ekonomického propadu.

Města vytipovala už dříve na 34 dílčích akcí, které mohou být do integrovaného projektu zařazeny.

Na Mostecku je to například sanace území Kopisty, rekonstrukce mostecké městské knihovny, vybudování cyklo〜stezek či příprava rekreačního areálu u budoucího jezera po uhelném lomu. Na Chomutovsku by EU mohla podpořit výstavbu severního areálu Podkrušnohorského zooparku, vybudování nového zimního stadionu či regeneraci chomutovské městské památkové zóny a přímo navazujícího území.

Most s Chomutovem vytvořily v loňském roce kvůli integrovanému projektu dobrovolný svazek obcí, který se měl stát žadatelem o dotace.
Mezitím se ale změnily podmínky. Peníze z Evropské Unie bude na základě žádostí jednotlivých měst rozdělovat Ústecký kraj. Chomutov chce proto ze svazku vystoupit. Argumentuje i tím, že Most je v přípravě projektu pozadu.

Mostecký primátor Vlastimil Vozka to připouští. „Na pomalejším tempu se podepsalo i určité bezvládí po říjnových volbách.

Situace se už ale stabilizovala, práce pokračují. Je pravdou, že se změnily podmínky čerpání dotací, svazek se nám přesto zdá smysluplný,“ uvedl primátor Vozka.