I oni, přestože třeba celou zimu nejezdili a auto jim stálo v garáži, musí mít zaplacené povinné ručení. Pokud by totiž způsobili dopravní nehodu, hrozí jim velké finanční ztráty a mnohaleté dluhy. Podle Václava Bálka z České pojišťovny, motorista povinným ručením chrání především sám sebe.
Jak má postupovat motorista, který měl dopravní nehodu s někým, kdo neměl zaplacené povinné ručení a je současně viníkem nehody?
Poškozený motorista by měl trvat na zavolání policie, která o nehodě sepíše protokol a zjistí totožnost viníka. Poškozenému škodu zaplatí Česká kancelář pojistitelů ze svého garančního fondu, ale pak ji bude vymáhat právě po viníkovi, který neměl povinné ručení sjednané. Jinak by totiž všem slušným motoristům, kteří tuto pojistku platí, hrozilo, že i kvůli takovýmto případům jim budou sazby povinného ručení vzrůstat. Čím více peněz se totiž musí z garančního fondu vyplatit, tím více se do něho musí rovněž vybrat. A také s těmito položkami musí pracovat pojistní matematici při stanovení sazeb povinného ručení.
Jak má postupovat motorista, jemuž někdo způsobil na autě škodu – a on nezná viníka?
Pokud pojišťovna nezná viníka, nemůže poškozenému zaplatit náhradu škody z „viníkova povinného ručení“. V takovém případě lze škodu uhradit z havarijní pojistky majitele auta, na kterém škoda vznikla. Povinným ručením chrání šoféři vše kolem sebe, kdežto havarijním pojištěním sami sebe.
Co hrozí motoristovi, který nemá povinné ručení zaplacené?
Povinné ručení musí majitelé vozidel platit ze zákona. Pokud jej nebudou mít zaplacené, mohou dostat pokutu od policistů při běžné silniční kontrole a riskují, že budou muset zaplatit celou škodu, kterou svým nepojištěným vozidlem způsobí.