Podnikatelé v Českém Švýcarsku začínají spolupracovat. Cílem je přilákat do národního parku turisty, nejlépe lukrativní klienty. Letošní turistická sezona již odstartovala a přináší spoustu novinek.
Na movitější turisty jsou zaměřené takzvané balíčky, tedy několikadenní pobyty, případně prodloužené víkendy. Právě na nich spolupracuje vždy několik podnikatelů – hoteliéři zajistí ubytování, golfový areál poskytne prostory a instruktora, v programu je také návštěva lázní. Třeba o golfový balíček už projevily zájem desítky lidí.
„Region má parametry přitáhnout sem exkluzivní klienty,“ říká Marek Mráz, ředitel Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko s tím, že turismus by měl ekonomicky pozvednout také obce. Podle něj je ale prioritou takzvaná šetrná turistika, aby nedocházelo k poškozování Národního parku České Švýcarsko, který usiluje o zápis na seznam chráněných památek UNESCO.

Lákání turistů funguje na několika úrovních. Od loňska jsou k dispozici dvě stálé průvodcovské trasy, a to Kyjovskou skalní stezkou a Za knížecími vyhlídkami. Turismus podporují také informační centra – zatím poslední bylo otevřeno v Děčíně – či vycházející nové publikace. Letos je to nový průvodce Českým Švýcarskem, chystá se cyklomapa.
Zároveň by se mělo objevit turistické značení v obcích a mělo by dojít k obnově historických turistických cest. Kdo chce, může do oblasti vyrazit s průvodcem, kterého si objedná.
Obecně prospěšná společnost České Švýcarsko také připravuje vzdělávací moduly: školí průvodce, učitele, či připravuje kurz pro neziskové organizace. Ten by měl proběhnout na podzim letošního roku.