VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MAPA TRASY: Josef Zimovčák říká: Lepší je prohrát, než spadnout

Severní Čechy/Brno - Projet se po boku osminásobného mistra světa v jízdě na vysokém kole může každý

3.7.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Ve dnech 28. června až 20. července 2008 projede napříč repiblikou peloton v čele s velocipedistou Josef Zimovčákem. Dvaapadesátiletým devítinásobným mistrem světa v jízdě na vysokém kole, který mimo jiné projel za 28 dnů napříč severní Amerikou (4356 km)Foto: Deník/Jan Šiploch

Zlín Slavný jihomoravský jezdec na takzvaném kostitřase Josef Zimovčák vyrazil na další velký podnik. Tři tisíce kilometrů dlouhá trasa tentokrát povede po České republice a několikrát se dostane i do sousedních zemí. V sobotu dorazí i na Děčínsko, do Varnsdorfu a odtud pojede přes Německo do cíle nedělní etapy do Bíliny.

Projet se po boku osminásobného mistra světa v jízdě na vysokém kole může každý. Příležitostí přitom už moc nebude. Cyklistický veterán už se těší, až s kariérou skončí a bude si na kole jen užívat. Potěcha z jízy je ostatně i hlavní myšlenkou nynější akce.

Jezdil jste po Evropě a teď objížídíte Českou republiku. Proč?

Mám za sebou Tour de France, Giro d Italia a Vueltu. Jsou to velmi náročné závody, finančně i na přípravu. Ale i díky nim vznikl veliký tábor fanoušků. Říkal jsem si, co dál? Na cestu kolem světa se už necítím. Napadlo nás, proč nakonec nevyrazit po České republice? Rozhodli jsem se nakonec, že jízdu rozdělíme do jednadvaceti etap. Celkem nás čeká tři tisíce kilometrů. Díky pádu hranic chceme zajet i do okolních zemí. Do Polska, Německa, Rakouska a do Bratislavy. Jenom tam ale vjedeme a hned se vrátíme. Vždy to má ale symbolický význam.

Jaký?

Třeba v Polsku zamíříme do Osvětimi a uctíme tam památku lidí, kteří zahynuli v tamním koncentračním táboře. Podíváme se také do Drážďan do vybombardované čtvrti, kde zemřely desítky tisíc lidí. Celkem jsme spočítali, že projedeme 527 městy a vesnicemi. Hlavní myšlenkou však je jízda pro radost. Chceme, aby si lidi uvědomili, jak je u nás krásně. Jezdíme po celém světě, po Austrálii, po Americe a nakonec hledáme něco, co je zde. O spoustě krásných zákoutí, řekách a vesnicích naší země nevíme. A přitom je máme za barákem.

Kde budete na Jižní Moravě?

Skoro ve všech okresech. Na Znojemsku, v Černé Hoře, samozřejmě i v Brně. Startujeme z Bzence dnes. Pěkné je, že na startu nás doprovází Strážnické slavnosti a při návratu ve Velké nad Veličkou zase navštívíme Horňácké slavnosti. Pojedem dvacet tři dny s dvěma dny volna.Každý den v průměru ujedeme sto padesát kilometrů. Třeba z Karlštejna do Prahy ale jen padesát.

Jak bude vypadat tvrdé jádro výpravy?

Je to osm až deset lidí. Kromě mně například kuchař, masér, mechanik, řidič a tak dále. Připojí se různí hosté, ze známých osobností třeba chirurg Pavel Pafko. A z Brna slavný cyklista Jiří Daler, který vybojoval zlatou medaili na Olympiádě v Tokiu či bratři Pospíšilové.

Kdo se může připojit?

Úplně každý. Je to zdarma. Každý, kdo se na začátku etapy zapíše, dostane tričko a čepici a pak je to na něm. Jestli pojede jen deset kilometrů nebo několik etap. Máme internetové stránky www.highbic.cz. A každý, kdo se připojí, bude automaticky pojištěný, kdyby došlo k nějakému neštěstí.
To je určitě dobře, protože čeští řidiči jsou jedni z nejvíce nebezpečných v Evropě. Cítíte to i vy?

Určitě. Je to rozdíl. Když jedete měsíc na kole ve Francii, v Itálii nebo ve Španělsku, ale i v Austrálii a v Americe, je tam víc ohleduplnosti, tolerance a úsměvu. Sundají tam nohu z plynu, nechají vás bezpečně projet. U nás to bohužel neplatí. Těch palců dole je daleko víc než nahoře. A řidiči to přehánějí s rychlostí. Viděl jsem lidi umírat.

Jak si vysvětlujete tuto neohleduplnost?

Je potřeba k tomu dospět. Jako chlapec jsem taky jezdil s tisícovkou rychle, ale změnil jsem se. Nejdůležitější je mít radost ze život a užít si každý den. V jednom momentu všechno skončí, ale do té doby je třeba se těšit i z problémů. K tomu patří i umění prohrávat.

Problémům ostatně čelíte kvůli svým jízdám i vy. Váš kolega Antonín Mittelbach si stěžoval, že jste na něj zapomněl, když jste na vysokém kole projel Tour de France. On tuto trasu zdolal devět let před vámi. Nelíbila se mu vaše slova, že jste byl první, kdo to dokázal.

Napsal, že jsem mu tu myšlenku vzal. Ale ta věc je sto pět let stará. Skutečně tu trasu jel na vysokém kole, ale čtyřicet dva dnů. A to je zásadní. Trasu si rozdělil a vyrazil dvacet jedna dnů před startem pelotonu. Řekl jsem, že jsem první člověk na světě, který Tour de France pojede na vysokém kole v režimu profesionálních cyklistů. Nevím, co to Tondu napadlo, že z toho udělal takový případ. Nikdy jsem nechtěl takto soutěžit. Je to nesrovnatelné.

Proč?

Nelze srovnávat výkony trénovaných a netrénovaných lidí. Například teď jsem četl, jak nějací lidé dojeli na kolech až do Paříže. Ujeli za patnáct dnů patnáct set kilometrů. U netrénovaných lidí je to samozřejmě výkon, ale pro zkušeného cyklistu je sto kilometrů denně něco, co nestojí za řeč.

Cyklistika je na jižní Moravě velké téma, alespoň pro politiky. Pořád se otvírají nové cyklostezky. Využíváte je?

Je to složitá věc. U nás jsou často cyklostezky, na kterých narazíte na maminku s kočárkem, chlapečka s koloběžkou ještě se psem na provázku, inline – bruslaře a chodce. A do toho cyklisti. Normálně se tam jet nedá. Takže cyklostezky jsou to jen podle názvu. Třeba v Holandsku jsou pruhy zvlášť pro koně, pro cyklisty, pro pěší.

Kde byste to milovníkům cykloturistiky doporučil?

Třeba na Znojemsku. Jsou to nezpevněné cesty mezi vinohrady, tam už se bruslaři nedostali.

Co si myslíte o myšlence vinařských cyklostezek? Člověk předpokládá, že si cyklisté na výletě okoštují víno a přitom to zákon zakazuje. Není to zvláštní?

Nic proti nemám, víno je zdravé. Nesmí se to přehánět, aby lidé z kol nepadali. Osobně nepiju, ale nezakazoval bych to. Ostatně i ta původní myšlenka byla podobná. Pánové na kolech se sebrali a jeli na výlet. Samozřejmě se při tom osvěžovali v hospodách po cestě. Je to zbytečně přísné.

Jezdíte i na normálním kole?

Ano. Dokonce se těším, že až skončím s kariérou na vysokém kole a sednu na obyčejné. Mám špičkové, je to obrovský rozdíl.

Jste jeden z lidí, který tak může srovnat pokrok v cyklistice za sto let. Jak byste ho popsal?

Je to obrovský skok. Moderní kola váží kolem sedmi kilogramů, stojí dvě sta tisíc a každým rokem se mění materiály. Porcelánové ráfky, brzdění. Až tak to ale nesleduji. Obecně platí, že je jedno, jaké máte kolo, na každém se musí šlapat. Závodníci musí vyhrát, já to dělám pro radost.

Jak veliký kopec dokážete na vysokém kole zvládnout a jak rychle se na něm dá jet?

Standartně do patnácti procent, pak kolo začne prokluzovat a musím pěšky. Z kopce jsem jel už padesátkou, na rovince to jde krátkodobě i pětačtyřicítkou. Je to věc techniky.

O kolik je to těžší?

Kolo váží dvacet dva kilo a je bez převodu. Tak si to představte.

Když spadnete, je to více než ze dvou metrů. Jaká jsou při tom zranění?

Spadl jsem snad sedmkrát. Dvakrát jsem měl zlomenou klíční kost, třikrát loket, čelist, sedm vyražených zubů, naštíplé rameno. Jsem rád, že už dokážu podvědomě zpomalit a prohrát, než vyhrát, ale s pádem. Před deseti lety na mistrovství světa v Rakousku jsem spurtovat do cíle s holandským borcem. Hodil jsem kolo do cílové pásky a spadl jsem. Skončil jsem v bezvědomí, se zlomeným nosem a rozedraným obličejem. Když jsem se vracel přes hranice, celníci mě zastavili. Říkali, že mě viděli spadnout v televizi a chteli vidět, jak vypadám. Když jsem se vrátil domů, kdosi se měl ptal, jestli mi to stálo za to. Řekl jsem, že nestálo. Život má úplně jinou hodnotu než odjet Tour de France nebo vyhrát nějaké mistrovství světa.

Kdo bude mít zájem, může se přidat.

RI OKNA Tour 2008 aneb od okna k oknům

28. 06. – 19. 07. 2008

21 etap, 2 dny volna, 2840 km.
Česko – Polsko – Německo – Rakousko - Slovensko

01. … 28. 06. 2008 (So.)
Bzenec – Slavičín (63 km) - Zlín (32 km)
95 km
-
02. … 29. 06. 2008 (Ne.)
Zlín - Nový Jičín (75 km)
149 km (244 km)
-
Nový Jičín – Ostrava (přesun)
-
03. … 30. 06. 2008 (Po.)
Ostrava - Oświęcim /Polsko/ - Ostrava
192 km (436 km)
-
04. … 01. 07. 2008 (Út.)
Ostrava – "Praděd /1491 m. n. m./“ - Jeseník
132 km (568 km)
-
05. … 02. 07. 2008 (St.)
Jeseník - Heřmanův Městec
141 km (709 km)
-
06. … 03. 07. 2008 (Čt.)
Volný den.
-
07. … 04. 07. 2008 (Pá.)
Heřmanův Městec – Bakov nad Jizerou
96 km (805 km)
-
08. … 05. 07. 2008 (So.)
Bakov nad Jizerou – Pec pod Sněžkou "Sněžka /1602 m. n. m./“ (93 km) - Liberec (87 km) - Varnsdorf (42 km)
222 km (1027km)
-
09. … 06. 07. 2008 (Ne.)
Varnsdorf – Děčín (41 km) – Dresden /Německo/ (55 km) – Ústí nad Labem (58 km) – Lovosice (22 km) – Bílina (24 km)
200 km (1227 km)
-


10. … 07. 07. 2008 (Po.)
Bílina – Karlovy Vary (95 km) –Cheb (48 km) – Aš (23 km) – Cheb (23 km)
189 km (1416 km)
-
11. … 08. 07. 2008 (Út.)
Cheb – Chodová Planá (39 km) – Stříbro (28 km) – Rokycany (49) – Plzeň (18 km)
134 km (1550 km)
-
12. … 09. 07. 2008 (St.)
Plzeň – Písek (89 km) - České Budějovice (50 km) – Tábor (62 km)
201 km (1751 km)
-
13. … 10. 07. 2008 (Čt.)
Tábor – Karlštejn (84 km) – Praha (30 km)
114 km (1865 km)
-
14. … 11. 07. 2008 (Pá.)
Praha - Praha
50 km (1915 km)
-
15. … 12. 07. 2008 (So.)
Praha –Mladá Boleslav (59 km) – Čáslav (73 km) – Pelhřimov (65 km)
197 km (2112 km)
-
16. … 13. 07. 2008 (Ne.)
Volný den.
-
17. … 14. 07. 2008 (Po.)
Pelhřimov –Žďár nad Sázavou (65 km) – Blansko (67 km)
132 km (2244 km)
-
18. … 15. 07. 2008 (Út.)
Blansko – Oslavany (50 km) – Brno (28 km)
78 km (2322 km)
-
19. … 16. 07. 2008 (St.)
Brno – Znojmo (67 km) – Mistelbach /Rakousko/ (57 km) – Břeclav (34 km)
158 km (2480 km)
-
20. … 17. 07. 2008 (Čt.)
Břeclav – Senica /Slovensko/ (45 km) – Piešťany /Slovensko/ (47 km)
52 km – Nitra /Slovensko/ (43 km) – Bratislava /Slovensko/ (88 km)
135 km (2615 km)
-
21. … 18. 07. 2008 (Pá.)
Nitra /Slovensko/ – Bratislava /Slovensko/ (88 km)
88 km (2703 km)
-
22. … 19. 07. 2008 (So.)
Bratislava /Slovensko/ - Hodonín (90 km) – Bzenec (21 km) – Veselí nad Moravou (10 km)
121 km (2824 km)
-
23. … 20. 07. 2008 (Ne.)
Veselí nad Moravou – Svatý Antoníček (Blatnice)
16 km (2840 km)

Autor: Zbyněk Vičar

3.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

OBŘÍ STAVENIŠTĚ. V místě, kde v Děčíně vzniká nový kruhový objezd, který řidiče navede na Vilsnickou spojku, je nyní obří staveniště.
6

FOTO: Od dubna čekají dopravu v Děčíně další změny

Patricie Fenclová se narodila Elišce Moravcové z Benešova nad Ploučnicí 20. března v 6.54 v děčínské porodnici. Měřila 48 cm a vážila 3,5 kg.
10

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili!

Cesta za nákupy do Drážďan se lidem ze severu prodraží

Severní Čechy/Německo – Lidé z Ústeckého kraje, kteří jsou zvyklí jezdit nakupovat do Německa musí počítat s tím, že se jim za dva roky cesta za nákupy prodraží. Od roku 2019 se totiž bude platit na německých dálnicích mýtné.

FOTO: Policisté pátrají po svědcích nehody autobusu v Děčíně

Děčín – Děčínští dopravní policisté šetří od minulého týdne nehodu autobusu městské hromadné dopravy. Při ní se zranilo několik lidí včetně dvouletého dítěte. Policie se nyní obrátila na veřejnost a hledá svědky nehody.

Při stavbě Vilsnické spojky překopli dělníci plynovod

Děčín – U mohutného úniku plynu zasahovali v pátek ráno v Děčíně hasiči. Na křižovatce Ústecké ulice a ulice J. Š. Baara se totiž dělníkům povedlo překopnout vysokotlaký plynovod.

FOTO: Děčín má chytrou kartu, platí v dopravě i obchodech

Děčín – Od tohoto čtvrtka mohou lidé v Děčíně platit chytrou kartou. Kartu představil dopravní podnik města, využívat ji mohou lidé nejen při placení jízdného v městských autobusech, ale také na všech místech, kde je možné platit běžnými platebními kartami. Tedy například v obchodech nebo na internetu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies