Pět lidí v loňském roce zemřelo v kolejištích Českých drah na Děčínsku. Přecházeli nebo se pohybovali tam, kde neměli, co dělat.

„I když společně s Českými drahami pořádáme různé preventivní akce, lidé jsou stále nepoučitelní,“ poznamenal děčínský policejní mluvčí Ladislav Cvik.

Dokládá to nejen případ z posledního pátku na Chomutovsku, kdy vlak srazil dívku stojící v kolejišti.

„Vyšetřování této mimořádné události zatím neskončilo, ale podle dosavadních zjištění strojvedoucí nezanedbal žádnou svou povinnost. Nepřekročil povolenou rychlost, která je v daném úseku 80 km/h, a když uviděl dívku v kolejišti, okamžitě použil rychločinné brždění a snažil se dívku upozornit výstražným houkáním. Dívenka ale nereagovala. Soupravu se mu již bohužel nepodařilo zastavit a střetu zabránit,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Podobný případ se stal ve Varnsdorfu koncem března. Tady zase měl chlapec, který šel po kolejích, na uších sluchátka a neslyšel přijíždějící vlak. Ten ho srazil a patnáctiletý mladík skončil s vážnými poraněními v nemocnici. Vlak nepatřil Českým drahám, ale jinému provozovateli.
“Na případu se pracuje, není ukončen, lze ale předpokládat, že vina bude jen na tom chlapci,“ vysvětlil Joklík.

Doplnil, že Děčínsko patří do oblasti společně s Ústí nad Labem, Libercem a částí středních Čech, kde v loňském roce zemřelo na železnici, či bylo zraněno těžce nebo lehce devětapadesát lidí. „Musím ale upozornit, že to jsou čísla, která vypovídají o smrti a úrazech v celém prostoru železnice, tedy například i na přejezdech,“ doplnil Joklík.

O tom, že železniční policisté kolejiště sledují, svědčí i fakt, že loni tam nachytali šestašedesát lidí.

Ti se pohybovali v místech, kde neměli co dělat. „Potrestá je drážní inspekce a mohou čekat pokutu až deset tisíc korun. Když poškodí zařízení dráhy tak dokonce až milion,“ uvedl policejní mluvčí Cvik.

Za velmi nebezpečné považují pracovníci Českých drah i lezení po vagonech. Tady totiž hrozí smrtelné úrazy.

„Jen v loňském roce zemřeli čtyři lidé a dva byli těžce zraněni po zásahu elektrickým proudem,“ poskytl Joklík republiková čísla.

Desítky smrtelných, těžkých a lehkých zranění v kolejištích, na přejezdech i po přelézání vagonů přiměly České dráhy k rozsáhlým preventivním akcím, které pořádají s dalšími organizacemi, třeba s policií či s Českým červeným křížem.

„V Libereckém a Ústeckém kraji spolupracujeme na pilotním projektu označení vybraných přejezdů tabulkami, které v případě nehody usnadní řidičům orientaci a přesnou identifikaci místa. Nechybí ani důležité telefonní kontakty,“ připomněl Joklík. Pochlubil se také tím, že České dráhy od ledna vydávají pro děti časopis Můj vláček, kde se snaží preventivně působit právě na nejmladší generaci.