Důvodem omezení provozu byla srážka rychlíku s šestnáctiletou dívkou. Vlak mířil plnou rychlostí z teplického nádraží na Ústí. Ke střetu došlo na kolejích nedaleko Rudných dolů v Sobědruhách. Šlo o další letošní sebevraždu na kolejích.

 "Dotyčná osoba utrpěla vážná zranění, kterým na místě podlehla," potvrdil mluvčí teplické policie Daniel Vítek.

K nehodě došlo v sedm hodin ráno. České dráhy nasadily po dobu výluky v postižené oblasti autobusy. Některé vlaky byly odkloněny přes Úpořiny. Kolem deváté hodiny se pak vlaky v dotčeném úseku rozjely po jedné ze dvou tratí mezi Ústím a Teplicemi. 

Takto to vypadalo v devět hodin na vlakové zastávce v Proboštově.

Takto to v úterý ráno vypadalo v Proboštově.Zdroj: Roman NešetřilTakto to v úterý ráno vypadalo v Proboštově.Zdroj: Roman Nešetřil

Úmrtí dívky v kolejišti provázely kvůli zastavení dopravy a vyšetřování události, nemalé zmatky. Podle cestujících prvním vlakem, který po přerušení provozu vyjel na trať byl Os 6827 Most – Děčín. Do Proboštova přijel po nesprávné koleji, protože na druhé koleji ještě probíhalo vyšetřování případu.

Několik spojů v ranní špičce nejelo vůbec a byly nasazeny autobusy náhradní dopravy.

Podle svědectví cestujících zmatek nastal zejména v Krupce - Bohosudově, kde cestující i při příjezdu prvního vlaku čekali dle pokynů na autobus za nádražní budovou.

„Nějaké autobusy dokonce přijely zároveň s vlakem. Běželi jsme zpátky na peron, ale někteří cestující začali nastupovat do autobusů. Nevím, kam se s nimi dostali," přiblížila jedna z cestujících situaci na krupském nádraží.

Vyšetřování nehody na kolejích provází zpoždění vlaků

Průvodčí v osobním vlaku Os 6827 rozdávala zpožděnky na 150 minut, přestože tento spoj měl zpoždění zhruba 20 minut. „Je to čas i za předchozí vlaky, které vůbec nejely," vysvětlovala cestujícím.

Každé vyšetřování střetu vlaku s automobilem nebo s lidmi v kolejišti znamená pro stovky cestujících nepříjemné zdržení. V řadě případů mohou cestujícím ujet i navazující vlakové spoje.

V Ústeckém kraji letos již zemřelo při střetu s vlakem 20 osob, dívka je další obětí. Jeden člověk byl v kolejišti těžce zraněn. Ve všech případech se lidé pohybovali v místě nepřístupném veřejnosti.

V úseku Teplice - Bohosudov jde letos již o páté úmrtí na kolejích. Většinou mladých lidí. 

Zastavit vlak včas je prakticky nemožné

Brzdná dráha rozjetého vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat pohybující se osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek nemožné, a v noci je to mnohem horší než ve dne.

V teplickém okrese je několik míst, která patří mezi sebevrahy k oblíbeným. Podle počtu střetů osoby s vlakem. Jedním z nich je rovný úsek u Želének (Duchcov - Bílina), kde mají vlakové soupravy velkou rychlost.

Tragická čísla ale hovoří také o třech úsecích přímo v Teplicích. V koridoru za hlavním nádražím směrem na Ústí. Což je třeba úsek mezi ulicemi Riegrová a E. Dvořákové, kde se letos už také stala tragická nehoda.

Lidé ale také na kolejích riskují

Jenom část tragických úmrtí na kolejích ale představují sebevraždy. V mnoha případech jde o prostou nedbalost a zbytečné riskování, když si lidé chtějí zkrátit cestu přecházením trati.

Důležitá železniční tepna Ústí nad Labem - Teplice, se ale zřejmě brzy stane noční můrou strojvůdců. Jen během pěti dnů na jaře tu zemřeli dva lidé a tragédiím přitom nebylo možné zabránit.

Motiv sebevraždy?

Deprese, těžká nemoc, hádky v rodině, málo peněz či nešťastná láska dohnala loni na severu Čech k sebevraždě stovky občanů.

U mladých lidí převládá pokus o sebevraždu podřezaním zápěstí. Podle psychologa a soudního znalce Josefa Kováříka si tento způsob sebevraždy volí hlavně mladší ročníky, kteří takto páchají takzvané demonstrativní sebevraždy.

„Je tady ale velké riziko, že se jim nechtíc skutečně podaří vykrvácet dřív, než si třeba zavolají pomoc nebo je někdo najde," řekl Kovářík.

Ne vždy jde na kolejích o sebevraždu

Policejní statistiky na Teplicku zaznamenávají také nehody na kolejích, kdy lidé neměli v úmyslu zemřít, ale jen přejít koleje.  

V úseku u přemostění Jateční ulice žena přecházela koleje a mířila do Hornické ulice. Vlaková souprava ji odhodila mimo kolejiště, ale přivolaný lékař jí už nemohl pomoci.

Podobně si dříve lidé zkracovali cestu v Dubské ulici. Poté, co dráhy nechaly tento úsek oplotit, už musí využít nedaleký podchod. Často hazardují i řidiči u přejezdů, v Te­plicích zejména u přejezdu přes hlavní trať v Újezdečku a v Úpořinách. Nebo v Proboštově.

Městská policie proto chystá v těchto lokalitách preventivní kontroly.

Některé už proběhly, čtěte ZDE článek: Přebíháte koleje? Připravte si dva tisíce korun.

Pro doplnění:

Letošní statistika sebevražd na Teplicku:- skok pod vlak - 5 x dokonaná, 1 x pokus (osoba zachráněna)
- otrava léky - 1 x dokonaná, 5 x pokus (osoba zachráněna)
- pořezání, pobodání - 5 x pokus, jednou v kombinaci s léky
- zastřelení - 2 x dokonaná, 1 x pokus
- 1 x pokus sebevraždy utonutím
- 1 x skok z okna dokonaná
- 1 x dokonaná - náraz autem
- 1 x pokus sebevraždy sebeupálením