VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vendolská: Mým cílem je pomáhat

Děčínsko - Finančními poradci se to poslední dobou kolem nás jenom hemží. Jak ale poznat toho, který vám opravdu dobře poradí?

2.1.2012
SDÍLEJ:

Finanční poradkyně Kateřina Vendolská Foto: Andrea Horáková

Finanční poradkyni Kateřinu Vendolskou naši čtenáři dobře znají. Každé pondělí jim radí, na co si dát v oblasti financí pozor, jak nenaletět či na co se zaměřit. Její práce je ale mnohem pestřejší - ostatně posuďte sami.

Začneme tím nejzákladnějším: Co si má člověk představit pod pojmem finanční poradce?

Já jako finanční poradce jsem člověk, který se vám z dlouhodobého hlediska postará o jakoukoliv oblast ze světa financí. To znamená, že správný finanční poradce by měl mít co největší přehled o produktech na finančním trhu (doplňování znalostí, aktuální dění) a na základě těchto znalostí by vám měl umět vybrat pro vás nejvhodnější produkt. Finanční poradce však není pouhý zprostředkovatel smluv – „pojišťovák“. Jsem zastánce toho, že finanční poradce by měl svým klientům vysvětlit vše, co jim není zcela jasné. Aktuálně je informovat o novinkách v oblasti financí. Měl by být klientům k dispozici, kdykoliv je potřeba, třeba i „o půlnoci“. Když máte finančního poradce, jde o dlouhodobou spolupráci.

S čím vším mi ještě finanční poradce pomůže?

Jsem schopna lidem pomoci se vším, co se financí týká. Hlavním úkolem je právě pomoci. Vytvořit společně s klientem jeho dlouhodobý finanční plán, kde bude zohledněna jeho aktuální finanční situace a bude se počítat i s budoucností. Hlavní je naučit klienta nad penězi přemýšlet a umět se vyhnout případným finančním nesnázím (zbytečné úvěry, neúnosná zadluženost). Klientovi vysvětlit, že je nutné tvořit si finanční rezervy a zadlužovat se s velkou opatrností.
Všeobecně mohu zprostředkovat všechny základní druhy finančních produktů (pojištění, stavební spoření, penzijní připojištění, investování atd.). Co se tedy zprostředkování produktů týče, tam je mým hlavním úkolem klientovi ušetřit, efektivně zhodnotit jeho peníze a zároveň splnit jeho požadavky.
Dále mohu klientovi pomoci s jeho aktuálním problémem. Například vyřízení hypotečního úvěru či tzv. konsolidace (sloučení úvěrů v případě, kdy není již schopen splácet všechny své úvěrové závazky), vyřízením pojistného plnění (uplatnění pojistky) atd.
Když si s vámi smluvím schůzku – co se během ní bude odehrávat, co si musím přinést s sebou?
Pokud si se mnou domluvíte schůzku, tak vás čeká asi hodinové příjemné povídání. Tak by to mělo aspoň být. Podle mého mého názoru je důležité, aby se klient cítil dobře a já si získala jeho důvěru. Na důvěře je totiž postavena celá další úspěšná spolupráce.
Vy jako klient si můžete vybrat místo schůzky – lze se sejít v kanceláři, která je oficiálním místem mého působení, pokud je vám příjemnější kavárna – sejdeme se tam. Cítí-li se klient nejlépe u něj doma, lze ji uskutečnit i tam.
Na této první schůzce představím sama sebe, velice krátce společnost, se kterou spolupracuji a potom asi 15 minut vysvětluji klientovi, co mu mohu já jako finanční poradce nabídnout. Jakým způsobem mu mohu právě pomoci a na jakých principech funguje náš finanční trh. Je to spíše takový dialog mezi mnou a mým klientem.
Poté následuje hlavní část schůzky, kde společně s klientem rozebíráme jednotlivé oblasti jeho života a řešíme je z finanční stránky. Například, zda má klient zajištěná zdravotní rizika, majetková rizika. Jakým způsobem je v současnosti finančně zajištěn. Jak se připravuje z hlediska financí na svoji budoucnost atd. Lehce naťukneme samozřejmě současnou finanční situaci klienta. Případně se pobavíme o klientovu přehledu o současných trendech ve světě financí.
Klient by s sebou měl mít veškeré smlouvy, které v minulosti uzavřel a tento jeho závazek stále platí. Pokud tomu tak není, tak aspoň základní přehled o již uzavřených produktech. A případné další informace mi poskytuje klient telefonicky či emailem.
Schůzka je tedy čistě na bázi informativní. Veškeré tyto informace o klientovi shromažďuji z prostého důvodu. Bez těchto informací bych nikdy nebyla schopná vytvořit klientovi tzv. správný finanční plán, který pro něj bude přínosem.

To zní, že si spolu budeme povídat celý den… Jak dlouho taková schůzka trvá? A stačí jedna?

První schůzka zabere cca hodinu času, jsou tací klienti, kteří si rádi popovídají i tři hodiny. Poté následuje druhá schůzka, kde je klientovi představen finanční projekt. Veškeré návrhy jsou klientovi vysvětleny. Následně dochází k realizace finančního plánu. Případně si někteří klienti přejí druhou poradenskou schůzku.
Finanční poradce není člověk, kterého vidíte jednou, podruhé, uzavřete s ním smlouvy a pak už ho nikdy neuvidíte. Já se snažím být s klienty v kontaktu minimálně dvakrát až třikrát ročně a být s čímkoliv v oblasti financí nápomocna.

A teď to nejdůležitější: Jak poznám dobrého finančního poradce?

Podle mého názoru poznáte dobrého finančního poradce podle toho, že klientovi naslouchá, bere v úvahu vaše cíle, respektuje vaše přání a potřeby, jak už bylo řečeno. Dále vám určitě nenabízí nějaký konkrétní finanční produkt na první schůzce. Ve finančním plánu představuje více možností. A ovládá základní charakteristiku a vlastnosti produktů. Nenavrhuje zrušení smluv bez opodstatnění, případně předložení výpočtů.

Ze své zkušenosti vím, že lidé dnes s různými poradci odmítají schůzky… A nemají k nim moc důvěry.

Lidé mají důvěru v jakékoliv poradce, jen v ty finanční ne. Ale proč? Když máme všichni své účetní, daňové poradce, právníky, doktory… poradce přes výživu, přes životní styl, možná i psychologa.
Vím, že se lidé neradi svěřují s oblastí financí, ale myslím si, že se to všichni budeme muset v dohledné době naučit, čekají nás totiž v této oblasti dost zásadní změny (např. penzijní reforma) a dle mého názoru se bude měnit a rozšiřovat nabídka finančního trhu. Lidé přestávají mít o této oblasti přehled a to způsobuje, že dělají fatální chyby a takové situace se běžně řeší s odborníkem.
Věřím lidem, že se setkali třeba s nesprávným finančním poradcem, ale myslím si, že nemusí nad ostatními lámat hůl. Každý finanční poradce pracuje sám za sebe a je za svoji práci eticky zodpovědný. Proto nemohu odpovědět všeobecně.
Mohu mluvit jen sama za sebe. Práci se věnuji maximálně, snažím se dodržovat zásady této práce : etika, otevřenost, odbornost atd. V tomto oboru se navíc pohybuji od dětství – rodinná tradice.

Pokud mě tedy přemluvíte ke schůzce, kolik mě to bude stát?

I když bych mohla za své služby požadovat nějaký finanční obnos – schůzky jsou zcela zdarma. Jako většina finančních poradců jsem placena finančními společnostmi, se kterými spolupracuji.
Odměnou za mou práci je získání si klientovy důvěry s následným dlouhodobým kontaktem a doporučení klienta mé práce dalším - rodině, známým, spolupracovníkům…

Autor: Luděk Stínil

2.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DSA. Ilustrační foto.

K pádu ze skály letěl vrtulník. Byl vymyšlený

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Čtvrtečník Martina Schulze: Je cestou udržitelný rozvoj turistického ruchu?

Doubice - Takhle ke konci prázdnin se najednou objevují zprávy o tom, že skoro všude je moc turistů.

POVODNĚ 2002: Labe rozdělilo Ústí na dvě města. Velké mosty byly k ničemu

Ústecký kraj - Katastrofální záplavy působily komplikace i lidem žijícím daleko od řeky. Pokud chtěli přejet mezi kraji, najeli i stovky kilometrů. 

KRÁTCE: Co se děje na Děčínsku? Přečtěte si stručný přehled

Děčínsko - Pozvánky na koncerty, výčet zásahů městských strážníků nebo exkurze na Pravčickou bránu v doprovodu strážců přírody. Přečtěte se přehled událostí na Děčínsku.

Povodeň 2002: Splašené lodě museli potopit, při jejich odstřelu zemřel muž

Děčínsko – Dlouhé roky připomínaly žluté kvítky řepky na nábřeží v Děčíně drama, které se na Labi odehrálo 15. srpna během povodní. Tehdy zde při odstřelu neovladatelné lodě zemřel muž. Šlo o jedinou oběť povodní z roku 2002 na Děčínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení