Pečlivá i náročná dramaturgie získává stále nové a nové příznivce, kteří oceňují interpretační mistrovství hostujících umělců i nevšední a pestrý repertoár. Nejinak tomu bude i nyní, kdy varhany kostela Povýšení svatého Kříže rozezní Jaroslaw Malanowicz. Můžeme jej označit jako skutečného mistra královského nástroje, neboť patří k nejpřednějším polským varhaníkům. Jeho interpretační umění oceňují posluchači v mnoha zemích Evropy i zámoří, kde vystupuje nejen jako sólista, ale také spolupracuje s řadou orchestrů zvučných jmen. Je rovněž uznávaným konzultantem při stavbě nových varhan i při rekonstrukcích historických nástrojů a jeho doslova světových kontaktů využívá už řadu let mezinárodní festival Litoměřické varhanní léto. Ostatně právě prostřednictvím tohoto festivalu vystupovala v Děčíně řada varhanických celebrit z mnoha zemí světa (Francie, Německo, Polsko, Japonsko, Filipíny atd.). Mezi nimi jsme před lety s nadšením naslouchali mistrovské hře Jaroslawa Malanowicze a obdivovali jeho bravurní techniku i neobyčejný cit pro rejstříkovou paletu zdejších varhan a výrazový smysl pro dramatickou klenbu kompozic romantizmu či soudobých skladatelů.

Program varhanního recitálu zaujme jak díly J. S. Bacha (hned v úvodu zazní snad nejslavnější varhanní kompozice – Toccata a fuga d moll!) či F. Mendelssohna-Bartholdyho, tak dvěma rozsáhlými ukázkami z polské varhanní tvorby: Improvizace na téma „Svatý Bože“ Mieczyslawa Surzyńského jsou ukázkou pozdního romantizmu, který v uvolněné harmonii předznamenává už nové hudební směry, zatímco Vitráže Mariana Sawy jsou zvukovou freskou v cítění a víře člověka konce 20. století.

Špičková interpretace a pozoruhodný program – to jsou doporučení k návštěvě varhanního recitálu Jaroslawa Malanowicze. Královský nástroj kostela Povýšení svatého Kříže pod děčínským zámkem se rozezní ve čtvrtek 30. července v 19 hodin.

-fF-